Saab tappade hälften av försäljningen i Sverige.

Saab tappade halva bilförsäljningen

Saabs bilförsäljning i Sverige rasade under det första halvåret. Saab Automobil sätter nu sitt hopp till nya modeller som lanseras i höst.

– Om man tittar på våra registreringar första halvåret så har vi tappat en del men det räknar vi med att kompensera under hösten, så vår målsättning att nå drygt nio procent på helåret ligger fast, säger Örjan Åslund, informationschef för Saab Sverige.

Om man tittar på statistiken så handlar det om en 50-procentig minskning av försäljningen.

– Å andra sidan kommer man säkert att kunna se 50-procentiga ökningar under vissa höstmånader när vi levererar alla bilar som är beställda.

Hur reagerar organisationen på en så kraftig minskning av försäljningen?

– Inte så allvarligt eftersom vi vetat om att vi skulle få ett sådant här läge ganska länge. Tyvärr blir det ju så i samband med modellskiften och nyintroduktioner att kunderna beställer bilar men vi kan inte leverera dem eftersom de inte har börjat byggas ännu.

Unikt tapp
Att det skulle gå ner var ingen överraskning, men att det skulle rasa iväg så mycket var det ingen som trodde. Frågan är om det har hänt någon gång förut i bilförsäljningens historia i Sverige att ett hemmamärke har tappat halva försäljningen på sin hemmamarknad.

För det är vad Saab har gjort. Minskningen är 52 procent i juni i år jämfört med juni 2004, och 30 procent första halvåret i år jämfört med 2004. Och Saabs ras i Sverige drar ner hela GM:s andel av marknaden från 13 till 11 procent.

Saabs egen andel av marknaden föll från 9 till 6 procent, vilket är en katastrof för ett bilmärke som är välkänt här hemma men udda i världen.

Men hos Saab finns en stark tro på kommande halvår.

– I huvudsak handlar det om att vi haft bilar ute till försäljning som vi inte har kunnat leverera och vi har byggt upp en väldigt stor orderbank. Efter semestrarna i juli kommer registreringarna, säger Örjan Åslund.

Vågar du säga något om den närmaste framtiden?

– Bilarna är i praktiken redan sålda så vad det handlar om är att sätta igång att bygga dem och leverera ut dem till kunderna. Så på helåret räknar vi med att vi är på minst nio procents marknadsandel som vi har varit de senaste åren.

För hela den svenska bilförsäljningen blev det en minskning i juni med 2,7 procent jämfört med motsvarande månad förra året. Men räknat på helår har försäljningen ökat 1,2 procent jämfört med motsvarande period 2004.

Det ställer Saabs siffror i ännu sämre dager. Saab matchar inte ens den totala tillväxten i Sverige.

– Vi hoppas väldigt mycket på Saab 9-5 Biopower och Saab 9-3 Sportcombi och vi har en väldigt stor orderbank att börja leverera mot under hösten, säger informationschef Örjan Åslund.

Volvo minskade sin försäljning i juni med 15 procent men behöll sin 20-procentliga marknadsandel första halvåret.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".