Lastbil under glastak.
Den nya lastbilsmodellen har enligt Scania minst fem procent bättre bränsleförbrukning. Foto: Kajsa Norell/Sveriges Radio.

Ny Scanialastbil ska spara bränsle

Scanias vd: Bra för miljön och för kundens lönsamhet
1:46 min

Scanias första nya lastbil på 21 år presenterades med pompa och ståt i Grand Palais på Champs Elysée i Paris i går. Den nya modellen har kostat 20 miljarder att utveckla och det har tagit lång tid att ta fram den.

Det är en ny hytt, ny framända på chassin, uppdaterade motorer, växellådor och drivlinor. 

– Vi har inte gjort nån sån här stor förändring på 21 år, säger Henrik Henriksson, vd på Scania.

Det stora numret under lanseringen var bränslesnålheten.

– Den största kostnaden för våra kunder är bränsle, så att med den här nya produkten erbjuder vi minst fem procent bättre bränsleförbrukning. Sen beror det på lite grand på vilken typ av applikation det är, det kan bli mer än så. Men det här är bra för kundens lönsamhet och det är bra för miljön, säger Henrik Henriksson.  

Före lanseringen hölls ett hållbarhetsseminarium med bland annat FN:s förra generalsekreterare Kofi Annan och infrastrukturminister Anna Johansson. Det leddes av professorn i miljövetenskap Johan Rockström.

– Effektivisering på fem procent kan låta lite, men det är ett signifikant steg. Sen att vi måste gå från fem procent till hundra procent när det gäller fossilfrihet är ju skalan av utmaningen, men varje steg är välkommet, enligt Johan Rockström. Och Scanias vd Henrik Henriksson håller med, fem procent räcker inte.

– Nej för att komma till det måste vi satsa på biobränsle. Nu har vi en ny plattform som kan funka med det. Då kommer man åt klimatutmaningen på riktigt, säger Henrik Henriksson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".