Trafiken stod still i två minuter.

Manifestation mot våld i kollektivtrafiken

Vid lunchtid på fredagen stannade Sveriges kollektivtrafik som en protest mot våld och hot mot dom anställda.

Busschauffören Jan-Erik Hansen sköts i ansiktet med ett luftvapen vid ett rån förra året. Han är tveksam till nyttan av manifestationen utan skulle hellre se kraftfulla åtgärder mot våldet.

– Många tycker väl att det är bra att vi gör någonting, men sen finns det ett gäng busschaufförer som inte bryr sig ett dugg om det här.

Tror du att det hjälper?

– Det här är bara en liten manifestation, jag tror det behövs större åtgärder innan det hjälper fullt ut.

I januari förra året blev Jan-Erik Hanssen rånad av några yngre män på en nattbuss i Jönköping.

De sköt hon om rakt i ansiktet med ett luftvapen. Idag sitter fortfarande en av kulorna kvar i kroppen, precis intill ögat men även såren inombords har svårt att läka

– Jag får ju leva med det, och jag har det i bakhuvudet varje gång jag kör nattbuss.

Jan-Erik Hansen vill hellre än manifestationer se kraftfulla åtgärder med vakter på bussarna och fler övervakningskameror.

Men fackets krav som framförts på fredagen är dyra åtgärder som förmodligen skulle drabba skattebetalarna mer än resenärerna.

Kollektivtrafikbolagen vill helst inte höja biljettpriserna och dra in turer för att finansiera det här, då skulle man riskera att tappa för många resenärer.

Då återstår bara att kräva mer pengar från de kommuner och landsting som äger länstrafikbolagen, menar Ingemar Lundin, vd för länstrafiken i Jönköpings län.

– Ja de ägarna vi har, det är ju kommunerna och landstingen.

Så det kan gå via skattesedeln?

– Ja det skulle det mycket väl få göra, säger Ingemar Lundin.

Men våldet på bussarna berör inte bara chaufförerna. Även resenärerna känner en otrygghet och då framför allt yngre kvinnor.

På kollektivtrafikbolagen i landet märker man att resenärer avstår från att resa av ren rädsla.

– Man kan se att man undviker vissa hållplatser på kvällarna, och man kan se att vissa grupper kanske inte  är ute och åker på sen kvällstid, med nattbussar till exempel.

– Vi ser det ju som ett problem naturligtvis, om inte vi kan skapa en trygg miljö för våra resenärer så kommer ju resenärerna att svika oss, och det är ju grunden för hela länstrafikens verksamhet, säger Ingemar Lundin.

Peter Jernberg
peter.jernberg@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".