Priset för försvarets nya ubåtar håller, lovar Saab Kockums

2:51 min

Det dröjer flera år innan Saab Kockums ska leverera den nya generationens ubåtar, A26, till det svenska försvaret. Redan finns farhågor för att de blir dyrare än som avtalats. Men priset håller, lovar företagets vd.

– Vi har ett kontrakt på 7,6 miljarder. Vi ser att det är realistiskt, det är ett tufft jobb och vi kommer att leverera, säger Gunnar Wieslander, vd för Saab Kockums.

Vid sidan av bygget av E-versionen av Jas Gripen-planen är ubåtsprojektet försvarets dyraste projekt just nu. Båtarna ska levereras mellan år 2022 och 2024 och bygget pågår nu på Saab Kockums varv i Karlskrona. 

Centralt i diskussionen om risken för att ubåtsprojektet blir dyrare är utvecklingskostnaderna: om ubåtarna kan säljas på export, kan man dela dem på fler kunder. Om inte får svenska staten betala mer.

Priset på 7,6 miljarder är enligt kontraktet ett riktpris, och alltså inte fast. Gunnar Wieslander håller med om att det blir Sverige som får stå för hela utvecklingskostnaden om det inte blir någon export, men enligt honom ingår det i det pris som är avtalat.

– Det finns inräknat i vår kalkyl. 

Men det du säger måste innebära att om ni tecknar ett exportkontrakt med någon eller några kunder; då blir det billigare än 7,6 miljarder för svenska staten?

– Nej, det blir det nog inte, säger Gunnar Wieslander. 

I våras anmälde Allan Widman (L), ordförande för riksdagens försvarsutskott försvarsminister Peter Hultqvist till riksdagens konstitutionsutskott. Han anser att försvarsministern borde ha informerat om risken för att ubåtsprojektet blir dyrare.

– Finns det risk för avvikelser i miljardklassen, då är det faktiskt regeringens skyldighet att underrätta riksdagen om det, säger Allan Widman (L).  

Anmälan gjordes efter att försvaret berättat för försvarsutskottet att Saab Kockums har rätt att omförhandla villkoren i sitt avtal om det inte blir någon export. Nu i höst tar konstitutionsutskottet upp frågan. Även i försvarsmaktens budgetunderlag för nästa år vädras en oro för att ubåtsprojektet ska bli dyrare.

Än så länge finns det inga exportkontrakt. Tidigare i år beslutade Norge att inte köpa från Saab Kockums.

Gunnar Wieslander vill inte kommentera om företaget har en rätt att omförhandla priset. Att hitta fler kunder är dock nödvändigt, enligt honom.

– För att långsiktigt kunna leverera måste vi antingen sälja flera till svenska staten eller hitta exportkunder, säger han.