Ett rör med texten Biogas.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

Osäker framtid för biogasen trots bättre tillgång

Branschen befarar att EU kommer ta bort skattebefrielsen
2:00 min

Tillgången på biogas för kollektivtrafiken ökar, men det är stora skillnader i landet och biogasförespråkarna ser risker med att biogassatsningen kan komma att stanna upp.

– Ja, vi märker att tillgången på biogas blir bättre. Vi köper ju biogas från reningsverken i Käppala och Henriksdal, säger Claes Keisu som är presskommunikatör på Storstockholms Lokaltrafik.

Biogas är ett förnybart bränsle och ett av de fordonsbränslen med lägst koldioxidutsläpp. Men biogasen behöver produceras där efterfrågan finns, och det här är ett problem menar Mattias Adell som är Affärsutvecklare på branschorganisationen Svensk kollektivtrafik.

– Distributionen är ju ett problem. På de ställen där man har pipelines eller rör i marken så har man ju löst det problemet elegant, men just att köra med tankbilar och distribuera det över stora områden är ju besvärligare. Och framför allt uppe i delar av Norrland där det är stora avstånd och inte så mycket anläggningar där är det mycket problem, säger Mattias Adell.

Bland annat därför har bussar som marknadsförts som biogasbussar i flera kommuner runtom i Sverige istället gått på en blandning av biogas och den fossila naturgasen.

Men sakta men säkert har alltså tillgången på biogas ökat på flera håll i Sverige, enligt Mattias Adell.

– Ja, man har gjort stora investeringar här i Stockholm och i Västmanland, Uppsala, Östergötland, Skåne också är ju ställen där vi har en bra utveckling, säger Mattias Adell.

Samtidigt menar biogasförespråkarna att det finns orosmoln vid horisonten. Ett utredningsförslag om framtidens subventionssystem kritiseras för att den missgynnar biogasen och förslaget kan innebära slutet för Sveriges satsning på biogas, enligt organisationen Energigas Sverige.

Och Mattias Adell på Svensk Kollektivtrafik pekar på risken att EU inte kommer fortsätta godkänna den svenska skattebefrielsen av biogas i framtiden.

– Det är att man tar bort skattebefrielsen som vi i dag har och att det helt enkelt inte blir något ekonomiskt incitament att köra på biodrivmedel. Det vore ju katastrofalt för våra mål att bli fossilfria, säger Mattias Adell.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".