Priserna sjunker när konkurrensen ökar.

Mataffärers priskrig ger fortsatt lågt pris

Priserna på mat i svenska livsmedelsbutiker fortsätter att sjunka för fjärde året i rad. Nu visar en lågprisundersökning som PRO gjort att det är näst intill ingen skillnad i pris mellan traditionella matvarukedjor som Coop och Ica och lågpriskedjor som Lidl och Netto när det kommer till lågprisvaror.

Prisskillnaderna är små när man jämför matvaror hos lågpriskedjorna Lidl, Netto, Willys och Citygross med lågprismärken på de traditionella matvarukedjorna Coop och Ica.

Det visar en lågprisundersökning utförd av Pensionärernas riksorganisation.

En genomsnittlig varukorg med 60 lågprisvaror kostade till exempel 867 kronor på Lidl och 869 kronor på Coop Forum, alltså bara två kronor dyrare.

Satsar på lågprismärken
Det är de traditionella butikskedjornas satsningar på lågprismärken och sänkta priser som gjort det möjligt att konkurrera med lågpriskedjorna.

I Medelpad har matpriserna sänkts med i genomsnitt 100 kronor för en varukorg med 60 varor sedan förra året, enligt PRO:s undersökning, och på Coop Forum i Bydalen Sundsvall förväntar man sig fortsatt sänkta priser.

Men Mikael Sund, ansvarig för Kött och chark, varnar för att priskonkurrensen på sikt kan missgynna kunderna.

– Sedan kan det ju betala sig i framtiden när butiker kanske inte kan hålla samma servicenivå som vi gör idag, men priset till kunden sjunker, säger Mikael Sund.

Under de senaste två åren har det etablerats drygt 220 lågprisbutiker av Netto, Willys och Lidl i Sverige, enligt Svensk handel, och fler nyetableringar planeras.

Sveriges livsmedelspriser ligger fortfarande över EU-snittet, men har sjunkit med 2,9 procent sedan förra året.

Tror inte kunderna missgynnas
Att prissänkningarna skulle leda till sämre service håller inte Konkurrensverket med om.

Hellre leder de till EU-anpassade matpriser och öppnar upp för fler alternativ för konsumenten, säger Karl Lundvall, ekonom på konkurrensverket.

– Ja konsumenterna får ju bättre valmöjligheter, vissa butiker kanske har en enklare inredning, och kanske ett smalare sortiment, men de kan erbjuda bättre priser.

– Eller så kan man gå till en butik som har ett bättre utbud, kanske en delikatessdisk eller liknande. Det viktigaste ur konkurrenssynpunkt är ju att alternativen finns, säger Karl Lundvall, ekonom på konkurrensverket.

Helena Edström
helena.edstrom@sr.se

I samarbete med SR Västernorrland

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".