Amerikansk teleoperatör köper stor mediakoncern

1:55 min

Amerikanska telecomjätten, AT & T kommer att köpa mediekoncernen, Time Warner med bland annat TV-kanalerna CNN, HBO.

Vad betyder branschöverskridandet och påverkar det programinnehållet?

För att behålla sin lönsamhet och för att äga sitt innehåll ger sig nu fler telekomoperatörer in i film och TV-branschen.

– Det är video som fyller mobilnäten alltmer så man vill ju ha ett videoinnehåll, berättar Mats Sjödin telekomanalytiker och chefred för Telekomnyheter

När kunderna köper mer videoinnehåll så spenderar de mer pengar på sina telecomräkningar.

– Kan man då äga underhållningstjänsterna kan man tjäna pengar i två led så att säga, berättar Mats Sjödin

Teleoperatören AT & T vill köpa Time Warner, de har TV-kanalerna CNN, HBO och TNT.

Liknande branschöverskridande köp har gjorts tidigare i USA och med ett utbud från NBC och Universalstudios.

Kommer tillsynsmyndigheten i USA att acceptera det tänkta köpet eller finns det en oro för maktkoncentration?

Mats Sjödin tror inte att det finns några direkta hinder för att köpet ska bli av. Det är två olika branscher som det handlar om, att ett telekombolag som köper ett underhållningsbolag.

– Hade man köpt sin värsta konkurrent så hade det varit tveksamt. Att göra ett förvärv av ett underhållningsbolag det är mer ok, menar Mats Sjödin. Och det kan hända i Sverige.

Tidigare ägdes Cmore till hälften av Telenor. Mats Sjödin berättat att det har gått rykten om att Telia förhandlat om att förvärva Cmore som är en filmkanal.

Den senaste veckan släppte Telia ett pressmeddelande om att man tillgängliggjorde Netflix via sina teleboxar.

– Det är viktigt att få in filmerna det är viktigt att få in TV serierna och få kunderna att stanna kvar, avslutar Mats Sjödin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista