Rökare är snustillverkarnas nya mål.

Snusreklam riktas mot rökfria kroggäster

Många som nu slutar röka efter rökförbudet på krogen, riskerar istället att bli beroende av snus. Med en aggressiv marknadsföring mot krogarna är snustillverkarnas förhoppning att rökarna ska börja snusa istället.

Daniella Idvall är själv rökare och jobbar på en restaurang i Gränna där hon har märkt av den här utvecklingen.

– Ja, snusbolaget kom hit och ville att vi skulle sälja och då gör vi det. Jag tycker egentligen att det är ganska dåligt för när folk försöker sluta med en dålig ovana så försöker man få dem att börja med en annan. Det är inte bra alls, säger hon.

Ökad försäljning i höst
Nu går snustillverkarna på offensiven och räknar med ökad försäljning under hösten, sedan det blivit förbjudet att ta ett bloss på krogen sedan halvårsskiftet.

I Norge ökade snusförsäljningen med över 20 procent när det blev förbjudet att röka på krogen.

Det är främst i höst, när rökarna tycker det blir för kallt att gå ut och ta ett bloss som snusförsäljningen väntas öka.

Korgar bearbetas intensivt
Nu bearbetas restauranger och inneställen hårt för att de ska ställa upp snutillverkarnas kyldiskar och det börjar dyka upp snuskoppar istället för askfat på många ställen.

Alldeles nyligen lanserades också ett särskilt korgsnus.

Hos den lilla snustillverkaren Skruf snus i Småland säger man att intresset också från krogarna är stort.

– Vi har förfrågningar från krogar varje vecka som vill börja sälja vårt snus i barmiljön eller till och med i menyerna på restauranger, berättar företagets grundare Adam Gillberg.

Vill ersätta cigaretter med snus
Även hos tobaksjätten Swedish match räknar man med en ökad försäljning till hösten, säger företagets informationsdirektör Ulf Svensson.

– Vår ambition är att fasa ut cigaretterna på krogen och se till att snuset erbjuds som ett bra alternativ, säger han.

Det är inte bara rökarna som snustillverkarna slåss om. Med rosa dosor utformade som puderdosor vill man också fånga upp de yngre kvinnorna som idag varken röker eller snusar.

Motkampanj har startats
Men snustillverkarnas offensiv möts med oro hos A Non Smoking Generation där man nu startat en motkampanj för att peka på riskerna med den här utvecklingen.

– Jag tycker att det är osmakligt. Vi vet av de larmrapporter som har kommit tillräckligt mycket för att detta inte är någonting som ska marknadsföras så intensivt. För de som vill sluta röka borde kunna få hjälp av läkemedel och inte lösa ett tobaksberoende med ett nytt tobaksberoende, säger Ann-Therese Enarsson, generalsekreterare på A Non Smoking Generation.

Peter Jernberg, Jönköping
peter.jernberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".