Twitter anses ha påverkat opinionen innan valdagen.
Twitter anses ha påverkat opinionen innan valdagen. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Studie: Twitter-robotar påverkade valet

2,8 miljoner konton analyserades en månad innan valet
0:59 min

Automatiserade Twitter-robotar var flitiga deltagare i debatten inför det amerikanska presidentvalet. Det visar en studie från universitetet i södra Kalifornien, USC.

Facebook har anklagats för att falska inlägg på sajten påverkade vem som blev USA:s president. Men även inlägg på Twitter anses ha påverkat opinionen innan valdagen. I en studie analyserades 2,8 miljoner konton i ungefär en månad strax innan valet.

Bakom 15 procent av dessa anser forskarna att det inte satt en människa och twittrade. Det var istället en så kallad bot, alltså ett konto som styrs av en dator.

Dessa robotkonton har trovärdiga namn, bilder och bakgrundsinformation så att de ska se så äkta ut som möjligt. Vissa av dem är också avancerade och medverkar i debatter på ett sätt som ska verka naturligt. De kan ge sig in i diskussioner, kommentera, länka och sprida vidare inlägg.

De utpekade twitterrobotarna stod för 19 procent av inläggen som ingick i analysen. Några saker som skiljde ut robotkontona är att de fokuserade helt på en enda fråga, var ofta aktiva dygnet runt och stod för en ansenlig mängd inlägg varje dag.

Forskarna kunde också se att inläggen från de falska kontona spreds vidare, det som kallas retweet, i samma utsträckning som riktiga inlägg. Det tar forskarna som ett tecken på att andra användare inte kunde se skillnad på äkta och falska användare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".