Glassförsäljare kan få "regnförsäkring"

Många svenska företag riskerar att påverkas negativt av väder. Det kan till exempel handla om bryggerier eller glassförsäljare som säljer mindre dricka en regnig sommar.

Men det går att skydda sig ekonomiskt med så kallade väderderivat, säger Håkan Larsson på Svensk kraftmäkling.

– Väderderivat är ett sorts kontrakt som betalar ut pengar beroende på hur vädret har varit. Till exempel en viss summa per millimeter regn under juli månad.

Vad ska man med det här till?

– Om det är så att man har en verksamhet som förlorar pengar på ett visst väder, till exempel om det regnar mycket, så kanske man förlorar 100 000 kronor per millimeter regn i juli.

– Då kan man ju ha ett väderkontrakt som kompenserar detta genom att betala ut lika mycket pengar, säger Håkan Larsson.

Användbart för många
Det är många branscher som skulle kunna använda sig av väderderivat.

Håkan Larsson nämner till exempel energibolag, men också bryggerier och glassförsäljare.

Vid fyrisån i Uppsala är kön lång till en av stadens glasskiosker. Något regn syns inte till, temperaturen ligger runt trettio grader och glassförsäljaren Raffi Avakian har fullt upp med att ösa upp glasskulor.

– Det går bra, speciellt den här veckan då det har fväldigt bra väder och det är många som är sugna på glass, säger han.

Man kan teckna en slags försäkring som gör att man kan få ut pengar om det regnar, skulle det vara något för den här kiosken?

– Ja det låter bra faktiskt, för när det regnar måste vi stänga tidigt, säger Raffi Avakian.

I USA handlas väderderivat på Chicagobörsen, och den internationella marknaden för väderderivat var förra året värd mer än 30 miljarder svenska kronor.

Få har nappat hittills
Men än så länge är det inte så många svenska företag som nappat på idén.

– Jag tror det beror på att företag har många andra saker man kan ta till istället för att skydda sig just med finansiella intrument.

– Man kan jobba med sin produktion, eller jobba med effektivisering, eller på annat sätt försöka skydda sig, säger Jan-Olof Eriksson, som är affärschef på SMHI.

Magnus Gustavsson
magnus.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".