SJ-chefer kör inte miljövänligt

”SJ vill minska belastningen på miljön” står det på företagets hemsida. Samtidigt åker delar av SJ:s ledning runt i bränsleslukande förmånsbilar, trots att företaget ska verka för minskad användning av fossila bränslen.

Det handlar om bilar som Chevrolet Transport V6, en motorstark Audi Quattro som drar 1,1 liter bensin per mil och ett antal Volvobilar av typen V70 och S80 – knappast modeller som man associerar med bränslesnålhet.

SJ leasar 15 bilar
Totalt leasar SJ 15 bilar som används av ledningen, det skriver Dagens Nyheter på onsdagen. Men enligt SJ:s egen miljöpolicy så ska företaget arbeta för att minska användningen av fossila bränslen och chefer och arbetsledare har ansvar för att miljöpolicyn efterlevs.

Lars-Erik Liljelund som är chef för naturvårdsverket, är kritiskt till SJ:s val av förmånsbilar.

– Rent allmänt, oavsett om det är privata eller statliga företag, tycker jag att man bör välja de miljövänliga alternativen, säger han.

”Jag ska kontakta vd”
Ulf Adelsohn är SJ:s styrelseordförande och dessutom ordförande i den ersättningskommitté som beslutar om förmåner för ledningen. Han medger att bilarna borde ha varit miljövänligare.

– Jag kan inte säga att det här är en av de största frågor jag har haft att handlägga i mitt liv, men det hade varit bättre om vi haft andra bilar, ja.

Vad kommer du göra åt det här?

– Jag tar väl kontakt med vd, och i och med att vi ersättningskommitté så går vi väl igenom vad vi har för bilar och ser om vi kan byta ut dem.

Vad kör du själv?

– Jag kör en Audi, men jag vet inte hur miljöanpassad den är. Men jag kör nästan aldrig för jag bor i stan och där cyklar jag nästan jämt, säger Ulf Adelsohn.

Magnus Gustavsson
magnus.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".