SJs ledning slösar bensin

”SJ vill minska belastningen på miljön” - ja så står det på SJs hemsida. Samtidigt åker delar av SJs ledning runt i bränsleslukande förmånsbilar, trots att företaget ska verka för minskad användning av fossila bränslen.

Det handlar om bilar som Chevrolet Transport V6, en motorstark Audi quattro som drar 1,1 liter bensin per mil, ett antal volvobilar av typen V70 och S80 - knappast modeller som man associerar med bränslesnålhet. Totalt leasar SJ 15 bilar som används av ledningen, det skriver Dagens Nyheter.

Lars-Erik Liljelund som är chef för Naturvårdsverket, är kritiskt till SJs val av förmånsbilar. 

-Rent allmänt oavsett om det är statliga eller privata företag tycker jag att man ska välja de ur miljösynpunkt bästa alternativen och det är ju då inte de mest bränsleslukande bilarna.

Enligt SJs egen miljöpolicy så ska företaget arbeta för att minska användningen av fossila bränslen och chefer och arbetsledare har ansvar för att miljöpolicyn efterlevs. 

Ulf Adelsohn är SJs styrelseordförande och dessutom ordförande i den ersättningskommite som beslutar om förmåner för ledningen och han medger att bilarna borde ha varit miljövänligare.

-Ja, jag kan inte säga att det här är någon av de största frågor jag har haft att handlägga i mitt liv men det hade varit bättre om vi haft andra bilar.

Vad kommer du konkret att göra åt det här?

-Jag tar väl kontakt med VD och i samband med att vi har möte i ersättningskommittén så går vi väl igenom vad vi har för bilar och ser om vi kan byta ut dem.

Vad kör du själv?

-Jag kör en Audi men jag vet inte riktigt hur miljöanpassad den är. Jag kör nästan aldrig heller eftersom jag bor inne i stan och där cyklar jag jämt.

Reporter Magnus Gustavsson

magnus.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".