Företagare blåsta på stormersättning

Många företagare riktar nu skarp kritik mot Sydkraft. Till skillnad från privatpersoner får företag ingen ersättning för de extra utgifter de hade efter stormen i vintras.

– Vi var utan ström i 28 dagar. Till slut fick jag köpa ett elkraftverk och det går ju bra med diesel till ett sådant när en traktor går hela dagen, säger Greger Johansson i Ljungby som äger en jordbruksfastighet och därför har ett företagsabonnemang.

– Vi skickade in en faktura på olika omkostnader som vi haft och nu kom det en lapp där det står att de inte behöver betala ut någonting.

Hur mycket pengar rör det sig om i ditt fall?

– Det var 50 000.

Nej, de närmare tusen företagare som skickat in kvitton och fakturor till Sydkraft får inte några pengar. Men när Sydkrafts koncernchef Lars Fritiof besökte Alvesta i mars i år gjorde han ingen skillnad på privatpersoner och företag.

– Dels har vi den här avbrottsersättningen som alla får som varit utan el i mer än 72 timmar. Sedan har vi också sagt att om man har kostnader som är i direkt anknytning till de här uteblivna leveranserna ska man höra av sig till oss och visa vilka kostnader man har haft.

Då ska man få betalt alltså?

– Vi får ta hänsyn till kostnaderna och se vad det är man vill ha betalt för. Det får vara rim och reson ju, säger Lars Fritiof.

Det här har många tolkat som att det bara är att skicka in sina kvitton, och Greger Johansson anser att hans krav hade rim och reson. Men enligt Sydkrafts bolagsjurist Johan Erlandsson är reglerna mycket tydliga.

– Det är helt olika förutsättningar som gäller för företag och privatkunder. De senare omfattas av ellagens bestämmelser, det gör inte näringsidkare. Då gäller de avtal vi har med näringsidkarna.

Handlar det om att företag ofta har betydligt högre utgifter än privatpersoner?

– Nej, inte över huvud taget, säger Johan Erlandsson.

Greger Johansson anser ändå att det är anmärkningsvärt att man gör skillnad på olika kunder.

– De säger ju att de inte har något ansvar alls. Då behöver de inte betala till privatpersoner heller ju. Vad skulle skilja på det? Man blir så fruktansvärt arg, man har ju blivit lurad. Sitta och skriva räkningar och så får man ingenting.

Kommer du att vara kvar som kund hos Sydkraft?

– Absolut inte. Får jag inga pengar kommer jag lämna det och det hoppas jag att alla andra också gör, säger Greger Johansson.

Therese Gabrielsson
therese.gabrielsson@sr.se

Lennart Ernstsson
lennart.ernstsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".