Flygplan görs klart för start från Arlanda flygplats för en flygning till USA
1 av 2
Foto: Johan Nilsson / TT
Niklas Nordström i Almedalen. Foto: Anneli Lanner/Sveriges Radio
2 av 2
Luleås socialdemokratiska kommunalråd Niklas Nordström. Foto: Anneli Lanner

Flygskatt sågas i norr

Svenskt Flyg: Vi är beroende av flyget
1:42 min

Inför att regeringen senare under onsdagen tar emot en utredning som ska föreslå hur en skatt på flygresor kan utformas växer nu oron för en eventuell flygskatt i norra Sverige.

Fyra tunga socialdemokratiska kommunalråd i norra Norrland ifrågasätter nu regeringens ambitioner. 

– Sverige har ju den konstruktionen som det har. Ett avlångt land som är glesbefolkat och då är ju flyget en förutsättning, säger socialdemokraten Niklas Nordström i Luleå som också är ordförande i branschorganisationen Svenskt Flyg.

Tåget då?

– Tåget är ju inget alternativ på de här långa sträckorna. Och väldigt många orter är ju direkt beroende av att man har den här flygförbindelsen till huvudstaden och sedan ut i världen.

Men klimatet då?

– Klimatet är en jätteviktig fråga och flyget ska ju inte frias från det. Utan där pågår det ju ett arbete både inom flygplansindustrin och på flygplatserna där man använder mer av biobränslen för att få ner klimatpåverkan, säger Niklas Nordström i Luleå som inte är ensam.

Även de socialdemokratiska kommunalråden i de större Norrlandskommunerna som också har flygplatser, Östersund, Umeå och Skellefteå är alla emot införandet av en flygskatt.

I eftermiddag tar regeringen emot en utredning som ska föreslå hur en skatt på flygresor i Sverige skulle kunna se ut men redan i helgen sa klimatminister, miljöpartisten Isabella Lövin att regeringen kommer lägga ett förslag på en flygskatt för att minska utsläppen från flyget.

Samtidigt som Ekot rapporterade under tisdagen, så vill en majoritet i riksdagens trafikutskott bestående av allianspartierna och Sverigedemokraterna försöka stoppa den aviserade flygskatten som i morse fick stöd av miljöforskare från Chalmers och KTH på dagens nyheters debattsida.

– Syftet är ju inte att man radikalt ska minska flygresandet från dagens nivå. Utan det syftar ju till att man ska undvika den fördubbling av flygresorna som man ser framför sig inom 15-20 år om man inte gör någonting, säger Jonas Åkerman vid avdelningen för Miljöstrategisk analys på KTH.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".