Reakampanjer signalerar låg kvalitet

Livsmedelsjättarna Ica och Coop har drivit prissänkningskampanjer som en viktig del i sin marknadsföring. Men sänkta priser ger inte alltid positiva signaler till konsumenten.

Magnus Söderlund, docent på handelshögskolan i Stockholm och chef för Centrum för konsumentmarknadsföring, tror att företagens varumärken kan ta stryk när folk undrar varför sänkningarna inte kom tidigare.

– Folk som en längre tid har levt med högre priser uppfattar sänkningen som lite konstig och något som förstör lite av det förtroende de här företagen har byggt upp, säger han.

Finns det några övriga negativa effekter av prissänkningar?

– Det är känt att folk i regel förknippar prisnivå med en viss kvalitetsnivå. Det är tänkbart i det här fallet att någonting kan hända inne i kunders huvuden med synen på företagens kvalitet. I samband med att priserna sänks kan det hända något med sortimentet också så det blir mindre spännande varor i hyllorna.

”Pris och kvalitet hänger ihop”
På hemköp vid Sergels torg i Stockholm står Marika Dagerbrink och öser upp räkor som hon ska köpa. Hon håller med om att sänkta priser kan ge sken av att kvalitén är försämrad.

– Ja, det tror jag. För mig personligen är nog tyvärr så att jag sätter likhetstecken mellan pris och kvalitet, säger hon.

Priserna på livsmedel har sjunkit de senaste åren, allra mest i Stockholms län med drygt sju procent jämfört med i fjol, enligt Pensionärernas riksorganisations undersökning. Från att ha varit dyrast i landet ligger huvudstadsområdet numera omkring genomsnittet.

Bredare sortiment
Men priset är alltså inte alltid det viktigaste. Docent Magnus Söderlund menar att bara 10-20 procent av kunderna är renodlade prisjägare. Resten styrs mer av andra faktorer som upplevd kvalité på livsmedlen.

Butikschef på Hemköp vid Sergels torg är Thomas Samuelsson. Han menar att den största förändringen med hårdare konkurrens är att sortimentet blivit bredare.

– Det blir större och större hela tiden. Vi har våra egna märkesvaror till ett bra pris och sedan hela vägen upp till Rolls Roycen av sortiment, säger Thomas Samuelsson.

Claes Aronsson
claes.aronsson@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".