Minskad vinst men ökad försäljning för Sony Ericsson

Sony Ericsson säljer allt fler telefoner och säger sig ta marknadsandelar. Under det andra kvartalet i år sålde de nästan 12 miljoner mobiltelefoner, vilket är en ökning jämfört med samma period förra året, men vinsten minskade.

Oskar Granström, butikschef på en av mobilförsäljaren Dialects butiker, tycker att den tidigare krisdrabbade mobiltelefontillverkaren ryckt upp sig.

– Sony Ericsson tappade lite med ett par missar på ett par modeller, men nu är de tillbaka på sin höga sits igen, säger han.

Vad är det de har gjort för att bli bättre?

– De har lyckats med design, kommit med bra funktioner, bra stabila telefoner till hyfsade priser, säger Oskar Granström.

I Sony Ericssons halvårsrapport som kom på fredagen pratar bolaget om ökade marknadsandelar från sex till sju procent.

Förklaringen är framgångsrika lanseringar av nya modeller. 

Vinsten minskade
Under det andra kvartalet i år sålde Sony Ericsson nästan 12 miljoner mobiltelefoner. Det är en ökning med 14 procent jämfört med samma period förra året.

Men trots det minskade vinsten.

– Jämför man med förra året så har vi fortsatt öka investeringarna i produktutveckling.

– Det ser vi också i antalet produkter, vi har redan i år annonserat tjugo gsm- och umts-produkter, och ytterligare fem i Japan, och mer kommer, säger Jan Wäreby, som är vice vd på Sony Ericsson.

Ökade investeringar
Det är alltså ökade investeringar i nya modeller, samt forskning och utveckling som ligger bakom vinsttappet.

– Vi har ju sagt att efter att vi nådde upp till en stabil finansiell situation från en lite tuffare situation för ett par år sedan, så vill vi investera i framtiden för att kunna växa snabbare än marknaden.

– Konkurrenterna som är lite större än oss, de har ju större produktportföljer, och vi ser att man behöver ha en full portfölj för att kunna ta ett steg uppåt, säger Jan Wäreby.

Nya funktioner allt viktigare
Enligt Oscar Granström på Dialect är det inte längre själva ringandet som är det viktigaste när kunderna letar efter en telefon.

– Är det privatpersoner så är de väldigt intresserade av mp3-spelare och fina kameror, säger han.

Det är precis vad Sony Ericsson ska rikta in sig på.

– Vi är ju en ledare inom kameratelefoner, som visade sig vara en bra satsning, och nästa stora steg vi tar är ju musik.

– Vi känner i marknaden att det är ett riktigt sug, hela industrin ser ju musik som ett väldigt viktigt nästa steg, säger Jan Wäreby, vice vd på Sony Ericsson.

Patrik Holmström
patrik.holmstrom@sr.se