Svensk konsumtion tar inte fart

Under våren har de nationalekonomiska prognosmakarna fått skriva ned sina prognoser för den svenska tillväxten. Ett av de stora mysterierna är varför de svenska konsumenterna inte handlar mer.  Trots låga räntor och generellt god ekonomi har konsumtionen inte riktigt tagit fart.

- Arbetsmarknaden har utvecklats sämre än beräknat. Om man riskerar att bli arbetslös så konsumerar man mindre, det säger Bengt Assarsson som är docent i nationalekonomi vid Uppsala universitet.

För att Sveriges tillväxt ska ta ordentlig fart krävs det att de svenska hushållen börjar konsumera mera. Det är också något som de flesta prognosmakare räknat med redan skulle ha skett. Men efterhand som statisktiken rullat in under våren har prognoserna fått skrivas ned.

- Det är dock viktigt att komma ihåg att vi pratar om tillväxten, alltså ökningstakten av konsumtionen. Själva nivån på konsumtionen är däremot hög, säger Bengt Assarsson.ILL

Vid Göteborgs universitet finns centrum för konsumentvetenskap och där är docenten Karin Ekström  företståndare. Hon menar att det även finns andra förklaringar till att hushållens konsumtion inte vill ta riktig fart.

- Jag tror att vi också måste titta på psykologin bakom beteendet, säger hon.

Även Karin Ekstörm pekar på att osäkerheten inför framtiden är en hämmande faktor. Men det finns också andra förklaringar.

- Många 40-talister säljer sina hus och flyttar till lägenhet. Man gör sig av med prylar istället för att handla, säger hon.

Patrik Holmström
patrik.holmstrom@sr.se