Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett utsläpp av flourvätesyra har inträffat i en industrilokal i området. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna.
(Publicerat idag kl 12.51)

IS budskap i förändring

Publicerat måndag 19 december 2016 kl 05.00
Vill flytta kampen till andra länder
(1:55 min)
Irakisk armé håller upp en IS-flagga som de kommit över i en militäroperation för att få kontrollen över en by utanför Mosul, 29 november 2016.
Irakisk armé håller upp en IS-flagga som de kommit över i en militäroperation för att få kontrollen över en by utanför Mosul, 29 november 2016. Foto: Hadi Mizban / AP

I takt med att Islamiska staten förlorat territorier i Irak, Syrien och Libyen har gruppens propaganda förändrats och också minskat i omfattning.

Den brittiska tankesmedjan Quilliam Foundation släppte i fjol en rapport om Islamiska statens propaganda.

Under en månad 2015 försökte tankesmedjan samla samtliga propagandabudskap som producerades av IS i Mellanöstern, till exempel foton, texter, ljudinspelningar och filmer.

Men bilden som framträdde då är annorlunda än den vi ser idag.

– Ja, propagandan har redan förändrats. Bland annat ser vi inte längre lika många budskap, berättar Haras Rafiq som är chef på organisationen Quilliam Foundation i London.

Förutom att antalet videor, foton och meddelanden blivit färre, har man den senaste tiden också kunnat se ett skifte i vad propagandan förmedlar.

Innan handlade den största delen om att förhärliga och försköna bilden av de territorier som Islamiska staten kontrollerar, bland annat för att locka människor dit. Nu handlar en större del av budskapen om att ta kampen till andra länder utanför Mellanöstern.

– Det är mer riktade budskap. Man är nästan så tydlig att man säger "kom inte hit längre, striden ska föras där". Och vi ser mycket mer av det nu än för åtta månader sedan.

Även om tidigare budskap från IS också fokuserat på att agitera och på att uppmana människor att föra kampen i till exempel Europa, så har det budskapet blivit vanligare i takt med att IS förlorat stora delar av områdena de erövrat.

Enligt siffror från säkerhetsanalysföretaget IHS har IS förlorat runt en fjärdedel av det territorium gruppen en gång kontrollerade i Syrien och Irak.

– Propagandan säger oss att IS plan är att organisationen ska leva vidare i andra länder när den pressas tillbaka i Mellanöstern, säger Haras Rafiq på Quilliam Foundation.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".