Amerikansk bilindustri i kris

I onsdags redovisade biljätten GM en förlust på två och en halv miljard kronor för det andra kvartalet. En lösning på krisen i den amerikanska bilindustrin ligger långt borta. Utslätade varumärken och ointressanta produkter är en förklaring. Värst är läget för just GM.

-GM är i sig ett ointressant namn och varumärke och övriga varumärken i koncernen har de varit dåliga att hantera. De slätar ut dem på sikt. Det har man gjort med tidigare varumärken och det håller man på att göra även nu. Dessutom kan man säga att produkten inte har någon profil i förhållande till europeiska och japanska bilmärken som har något speciellt. När GMs bilar dessutom är dåliga och har en för hög kostnad då blir den ointressant för konsumenten, säger Christer Karlsson är professor i industriell ekonomi på handelshögskolan i Köpenhamn.

Biljättarna Ford och General Motors har det motigt och som ekot tidigare rapporterat blev det visserligen en vinst för Ford. Men det är inte biltillverkning som ger pengar. Utan bolagets finansiella verksamhet.

GM kom med sin delårsrapport i går. Den löpande verksamheten gjorde en förslut det andra kvartalet på 318 miljoner dollar, crika två och en halv miljarder kronor. Det var betydligt sämre än vad aktieplacerarna hade räknat med.

Bolagen själva har lyft fram att bilförsäljningen på vissa delmarknader ökat sedan det förra kvartalet. Men det anser analytiker som Ekot talet med bara vara ett kortsiktigt fenomen till följd av kraftiga rabatter.

För att trenden ska vända för de amerikanska biljättarna krävs långt mer dramatiska åtgärder. 

-Ett företag som GM har gått så långt nu så att det är svårt att göra förbättringsåtgärder. Jag tror att det gått så långt så att man måste göra väsentliga insatser med skalpell. Man måste skära bort ordentligt de delar som går allra sämst och sen kan man i bästa fall sälja någonting som man kan få bra betalt för som till exempel ett företag som SAAB, menar Christer Karlsson är professor i industriell ekonomi på handelshögskolan i Köpenhamn.

Mattias Croneborg

mattias.croneborg@sr.se