Konsumentverket bryter med Nix

Samarbetet mellan Konsumentverket och det så kallade Nix-registret avbryts.

Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell säger till SVT Nyheter att det finns för många undantag som gör det möjligt att ringa konsumenter som tydligt sagt ifrån att de inte vill bli uppringda

Verket uppmanar regeringen att lägga fram ett lagförslag som kräver skriftlig bekräftelse efter en uppgörelse träffad per telefon. Man vill också att telefonförsäljning bara ska vara tillåten till konsumenter som uttryckligen samtyckt till det.

Kritiken mot telefonförsäljningen resulterade 1999 att branschen skapade Nix-registret, där konsumenter kan anmäla att de inte vill bli uppringda av försäljare. Konsumentverket och branschföreningen Nix Telefon har nu efter tio månaders förhandlingar inte kommit överens om nya regler.

Föreningen NIX-Telefon är förvånade över Konsumentverkets besked.

– Jag är förvånad över Konsumentverkets besked. NIX-Telefon erbjuder alla konsumenter möjligheten att enkelt spärra sitt telefonnummer mot oönskade säljsamtal. Tre statliga utredningar har de senaste åren slagit fast att NIX i huvudsak fungerar väl, säger Jonas Edström, ordförande i föreningen NIX-Telefon i ett pressmeddelande.

Enligt föreningen har 2,5 miljoner telefonnummer registrerat sig i Nixregistret. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista