Konsmentverket: Bedrövligt beteende av bolagen

8:27 min

Kronofogden misstänker att hundratals svenskar krävs på betalning för skulder som är påhittade. Bolag ger sig ofta på personer som redan har många skulder. Det är viktigt att man bestrider fakturor från bolag man inte känner till, uppmanar Konsumentverkets jurist Anna Hult.

– Det är viktigt att man öppnar sina brev, att man vet vad det är som har kommit till en, så att man kan agera snabbt, säger hon.

Förra sommaren polisanmälde Kronofogden flera bolag som man misstänker kräver folk på betalning för påhittade skulder. De drabbade är personer som har många skulder sedan förut. Kraven kan vara på hundratusentals kronor.

– Ja, det är inte jag som har tagit något lån på 15 000 euro som hade blivit 418 000 kronor. Jag kände varken till bolaget eller till någonting, säger Emma Svensson som är en av dem som drabbats. Hennes ärende skall nu tas upp i tingsrätten.

Det är ett engelskt bolag som hävdar att hon lånade 15 000 euro för några år sedan. När hon hade skrivit på delgivningen hade hon tio dagar på sig att invända mot skulden, men gjorde aldrig det. I höstas när hon ringde Kronofogden för att kontrollera sina skulder, fick hon veta att hon hade en skuld som var på över 400 000 kronor till det engelska bolaget. Kronofogden har polisanmält flera bolag som agerar så här, det vill säga ställer krav mot redan skuldsatta personer som inte protesterar.

 Anna Hulth, jurist på Konsumentverket påpekar att det är viktigt att vara så noggrann man kan när man tar krediter. Alla konsumenter som tar en kredit ska få ett låneavtal.

– Ha alla papper tillhanda, så att man lätt kan kontrollera om man har tagit en kredit av bolaget, och har man inte det ska man också bestrida det så fort som möjligt, säger hon.

Den som är osäker hur man bestider en faktura kan vända sig till "Hallå konsument", en webb-plats som Konsumentverket tillhandahåller. Där finns också mallar som man kan använda sig av, med information om vilka delar som behöver finnas med när man bestider en faktura.

– Det är den som påstår att det finns ett avtal som ska kunna visa det, så i det här fallet är det bolagen som ska kunna visa att det finns ett avtal, säger Anna Hulth.

Hon anser också att det är viktigt att man som medborgare är noggrann med sina personuppgifter. 

– Det känns som om i tid och otid vill alla veta om  ditt personnummer. Jag tycker att man som konsumet ändå skall våga ifrågasätta, vad behöver ni mitt personnummer till? säger Anna Hulth på Konsumentverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista