Bilden visar Peter Agnefjäll, vd och koncernchef för Ikea. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
Foto: TT, Anna Bubenko/Sveriges Radio

Försäljning på nätet ökar snabbt för Ikea

Peter Agnefjäll: "Det digitala mötet med kunden blir allt viktigare".
1:29 min

Online-försäljningen ökar snabbt för möbeljätten Ikea. Koncernchefen Peter Agnefjäll räknar med att den kommer att fördubblas till slutet av decenniet. Klassiska varuhusen blir kvar.

– Vad vi ser runtomkring i världen är att e-handeln, det digitala mötet med kunden blir allt viktigare, säger Peter Agnefjäll.
 
E-handeln stod för omkring fem procent av Ikeas försäljning förra året. I slutet av det här decenniet räknar Peter Agnefjäll med att den kommer utgöra tio procent av omsättningen, eller fem miljarder euro och att det fortsätter öka efter det. Men varuhusen blir kvar.   

– Vi bygger ett multikanals-Ikea, ett Ikea där kunderna kan ha kontakt med oss på olika sätt och där varuhuset kommer att fortsätta vara hjärtat i mötet mellan Ikea, våra medarbetare, sortimentet och kunderna, säger Peter Agnefjäll.  

Förra året hade Ikea-gruppen 163 000 anställda och en omsättning på 35 miljarder euro. Till början av år 2020 räknar Peter Agnefjäll med en omsättning på 50 miljarder och att antalet anställda har ökat med mellan 50 och 70 000 i hela världen. Den kinesiska marknaden är en av de som växer snabbast.   

– I Sverige har vi 20 varuhus på tio miljoner invånare, det betyder att vi har ungefär två varuhus per miljon. I Kina lever lite drygt en miljard människor och vi har nu 21 varuhus. Det är klart att vi behöver bygga många varuhus till innan vi är i kapp i Kina, säger Peter Agnefjäll.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".