Grafik: Så synliga är partierna, politikerna och sakfrågorna

Vilka sakfrågor får mest uppmärksamhet, och vilka politiker får synas mest? Sifo har på uppdrag av Ekot mätt engagemang och synlighet både i nyheter och på sociala medier.

Lyssna: Lag och ordning toppar medierapportering

Peka på staplarna för att se fler detaljer.

* Regeringsfrågan (vem skall bilda regering med vem)
** Idéfrågor (ideologi och övergripande demokratifrågor)
¤ Engagemang räknas utifrån hur mycket som inlägg om respektive parti har genererat gilla, retweets, kommentarer eller delningar.

Så är undersökningarna gjorda

Analysperiod: januari 2016 – 28 februari 2017

Nyhetsmedier

  • Medieurval: SR Ekot 16:45, SVT Rapport 19:30, TV4 Nyheterna 19:00, Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten

  • Politiska toppnyheter: Nyheter med politiskt parti nämnt på förstasida (tidning), eller i löpet eller förstanyhet (SR Ekot, Rapport, TV4). Hela artikeln eller inslaget har bedömts.

  • Sakfrågor har kodas per artikel/inslag. När flera sakfrågor förekommer i samma artikel/inslag registreras den som ges störst fokus i respektive artikel/inslag.

Sociala medier

  • Sifo har analyserat hur mycket som skrivs om partierna i sociala medier och i vilken utsträckning dessa inlägg har genererat kommentarer, gillamarkeringar, delningar eller retweets.

  • Analysen är baserad på inlägg skrivna på öppna konton på Instagram, Twitter samt bloggar. Gällande Facebook ingår endast inlägg som skrivits på offentliga sidor, i praktiken från organisationer och företag.

  • Dessutom ingår i vilken mån privatpersoner och andra aktörer spridit redaktionella länkar om partierna på Facebook.

     

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista