Mäklare konsumenter konsumentverket generaldirektör Cecilia Tisell.
Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell. Foto: TT.

Hon vill se en skärpt tillsyn av mäklarna

"Lockpriser är ett problem som många konsumenter upplever"
1:09 min

Konsumentverket har kommit med sin årliga rapport om vad konsumenterna upplever som problem och återigen hamnar fokus på mäklarbranschen.

Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell, vill ha en oberoende konsumentbyrå för bostadsköp där det finns problemen med till exempel lockpriser.

– Det är ju en het marknad och det är klart att den är allra hetast i storstäderna, det kanske är en viss skillnad. Men generellt sett är lockpriser ett problem som många konsumenter upplever.

Det har ni ju försökt komma till rätta med länge?

– Ja, branschen har gjort flera försök utan att lyckas.

Förutom lockpriser, upplever många konsumenter att mäklarens roll vid ett bostadsköp är oklar och dessutom finns en osäkerhet kring budgivningen.

En oberoende konsumentbyrå skulle alltså kunna bidra med klarhet kring den kanske största affären i livet.

Den här rapporten hamnar nu hos konsumentminister Per Bolund, han tycker att en konsumentbyrå är en möjlighet som nu ska studeras vidare. Samtidigt har Fastighetsmäklarinspektionen fått tre miljoner kronor extra och det ska också stärka konsumentskyddet.

– Man kommer att kunna ha en mera aktiv tillsyn, mer heltäckande, på den här marknaden och det är en rejäl förstärkning av deras budget som vi nu ger, säger Per Bolund.. 

– Det gör att man kommer att kunna anställa fler och agera snabbare när man får klagomål som kommer till myndigheten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".