Däcktrycksmätare och man som sparkar på ett bildäck.
1 av 3
Foto: Emil Langvad / TT, Vilhelm Stokstad / TT
Peter Palo, energirådgivare i Kiruna kommun.
2 av 3
Peter Palo, energirådgivare i Kiruna kommun. Foto: Lotta Myhrén/SR
Ulla Asplund, som just nu har extra tryck i däcken när hon kör mycket tung last.
3 av 3
Ulla Asplund, som just nu har extra tryck i däcken när hon kör mycket tung last. Foto: Lotta Myhrén/SR

Nu ska vi bli bättre på att kolla däcktrycket

Rätt tryck kan spara både bränsle och slitage på däcken
1:38 min

Det går att spara mycket, både pengar och på miljön, genom att ha rätt tryck i bildäcken. Under sommaren jobbar energirådgivare över hela landet med att informera bilister om vinsten med rätt tryck.

Peter Palo står på en bensinstation i Kiruna med sin mätare, beredd för att kolla däcktrycket på de bilar som kommer dit för att tanka.

Vid flera tillfällen kommer han och andra energirådgivare runt om i landet gå ut för att tala med bilister om vilken betydelse rätt däcktryck har. Just nu testar han Ulla Asplunds bil.

– Ojsan, här var det 3 kilos tryck, det tenderar att vara lite högt, säger Peter Palo.

Brukar du kolla just däcktrycket?

– Ja, jag brukar göra det, säger Ulla Asplund.

Och nu att du hade lite extra, var det medvetet?

– Ja, det är medvetet för vi håller på med flyttning och har tung last och släp.

Högt tryck gör att däcken slits snabbare och att körsäkerheten kan påverkas. Men vanligast är att trycket är för lågt, något som gör att bilen drar mer bensin. Om man till exempel kör en bil med 80 procent av det rekommenderade trycket använder man tre procent mer bränsle.

Det är Energimyndigheten som står bakom satsningen, och det är första gången det görs en gemensam, nationell insats för att se över just däcktrycket. Magnus Hellstrand vid Energikontoret i Mälardalen är projektledare.

– Det är ju viktigt eftersom transporterna är en så stor del av vår fossila bränsleanvändning. Därför behöver vi fokusera lite mer på det nu framöver, framförallt med målet om en fossilberoende fordonsflotta till 2030.

Vad hoppas ni att detta ska ge för resultat?

– Vi hoppas ju självklart att de enskilda bilisterna tycker det varit lärorikt och informativt att diskutera de här frågorna. Och att de fått upp ögonen för att man ska kolla sitt däcktryck oftare, säger Magnus Hellstrand.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".