Biltillverkaren Nevs huvudentre i Trollhättan.
1 av 2
Foto: Elin Angvarsson/Sveriges Radio
Stefan Larsson och Ronnie Hermansson framför en Nevs-skylt inne i lokalerna
2 av 2
Stefan Larsson, klubbordförande Metall, tillsammans med Ronnie Hermansson, klubbordförande Unionen. Foto: Elin Angvarson/Sveriges Radio.

Nevs nya miljardavtal positivt för Trollhättan

IF Metalls Stefan Larsson: Ett jättebra avtal
1:49 min

Det kinesiska företaget Didi ska bli storägare i Nevs och dessutom köpa många tusen elbilar de kommande åren. Nu nyanställer Nevs i Trollhättan också.

– Det är ett jättebra avtal som vi behöver och som vi tror kommer hjälpa både Nevs och Trollhättan. Vi hoppas det genererar mer jobb och att vi får dem i Trollhättan på sikt också, säger Stefan Larsson, klubbordförande för IF Metall på Nevs i Trollhättan.

Det är transportföretaget Didi, Kinas motsvarighet till taxijätten Uber, som nu har skrivit ett stort avtal med biltillverkaren Nevs. Didi har 20 miljoner användare varje dag i Kina.

Företagen har skrivit under en avsiktsförklaring och senare i sommar är tanken att det ska bli ett bindande avtal. Först då vill Nevs ge alla detaljer om avtalet.

– Dels går Didi in som delägare, dels kommer de att köpa och nyttja våra bilar i deras plattform och dels kommer de bidra till produktutvecklingen av nästa generations fordon, säger Nevs vd Mattias Bergman till Ekot.

Hur viktigt är det här avtalet för er?

– Det är ett av de viktigaste avtalen som vi har teckat.

Klart är att Didi vill ha fler elbilar, just nu är bara en procent av företagets 25 miljoner bilar eldrivna, och därför ska företaget köpa många tusen elbilar av Nevs. Det handlar om en avsevärd volym, enligt Bergman.

Exakt vad avtalet är värt vill Nevs inte säga än, men det handlar om ett miljardavtal.

Och det är bra för Trollhättan, menar Mattias Bergman.

– Allt som är bra för Nevs är bra för Trollhättan, säger han.

Men produktionen av de första elbilar kommer ske i Kina med start om ett år och inte i Trollhättan. Däremot ska delar till bilarna tillverkas i Sverige.

Men det ser inte Unionens klubbordförande Ronnie Hermansson som ett problem.

– Nästa generations bilar ska byggas både i Kina och i Sverige, så det här är helt naturligt för oss. Det är något vi har jobbat med hela tiden, säger han.

I Trollhättan jobbar nu runt 1 000 personer på Nevs och företaget anställer 25 bilbyggare för att tillverka karosser. Fler nyanställningar kommer det att bli framöver också, men hur många vill inte Nevs säga än.

Att det blir ytterligare en kinesisk delägare betyder inte att biltillverkaren kan komma att lämna Trollhättan, säger vdn Mattias Bergman.

– Nej, det är inget motsatt förhållande att ha starka kinesiska kunder och partners och att ha en stark närvaro också här i Trollhättan, säger han.

Nevs har tidigare fått en stororder från det kinesiska företaget Panda New Energy på 150 000 elbilar. Det avtalet var värt 100 miljarder kronor totalt.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".