Mänskliga faktorn bakom falska larmet

2:49 min

Regeringen ser mycket allvarligt på händelsen. Det är oerhört viktigt att det finns fungerande rutiner för detta. Regeringen kommer därför att ge ett uppdrag till MSB om att redovisa och utvärdera omständigheterna kring felaktig VMA-signal i Stockholm den 9 juli, skriver Anders Ygeman till Ekot.

Efter det falska varningslarmet som ljöd över Stockholms län i går kväll har flera utredningar påbörjats för att reda ut vad det var som gick fel.

Bland annat hos SOS Alarm, som är den instans som ansvarar för att skicka ut signalen. Linda Bengtsson tillförordnad presschef på SOS alarm, kan nu säga att det inte rörde sig om ett tekniskt fel:

– Det var den mänskliga faktorn.

Det var alltså någon som råkade sätta igång signalen?

– Vi gör de här testerna på rutin och det finns manualer för hur det ska går till. Vi kan konstatera att det inte är tekniken som strulat utan det är den mänskliga faktorn.

Det var klockan 22 i går kväll som en hög signal ljöd över hela Stockholms län. Ett test av systemet som skulle varit tyst gick istället ut i högtalare runt om i länet.

Efter den här händelsen har många varit kritiska till att det inte fanns information direkt om vad larmet gällde. Vid ett skarpt larm är det SOS Alarm som kontaktar de kanaler som ska gå ut med informationen, och anger en tid för när signalen går ut.

När allmänheten sedan söker efter information finns den redan hos till exempel lokal P4-kanal och på krisinformation.se. I går blev situationen omvänd, då larmet gick ut utan SOS Alarms vetskap.

De sitter i ett rum där de inte hör signalen och visste initialt inte vad det var som hade hänt. Något som drabbade bland annat Sveriges Radio som fick vänta flera minuter på information.

Men varför det tog så lång tid kan Linda Bengtsson inte svara på i nuläget.

– Det är en av de sakerna vi utreder. Vi utreder ju hela händelseförloppet i går, det här är ju en angelägen fråga för oss och de andra aktörerna att veta varför det blev som det blev.

Trots kritiken om att det dröjde med informationen tycker ändå Åke Brulin, tillförordnad chef på sändingsledningen på Sveriges Radio att det funkade bra.

– Hos oss tycker jag inte att det gjort något fel. Utan det som var olyckligt var att det dröjde att få info från SOS-alarm.

Han tycker däremot att det borde vara tydligt hur man meddelar allmänheten att ett viktigt meddelande-larm var falskt:

– Det här visar att man borde ha en rutin för hur man dementerar ett felaktigt meddelande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista