Kluvna reaktioner i Tyskland på nya dieselåtgärder

1:43 min

Beslutet om att 5,3 miljoner tyska dieselbilar ska åtgärdas med en ny programvara i avgasreningen får visst beröm, men många menar samtidigt att det är alldeles för lite.

– Det är inte så att det nu plötsligt bara kommer komma liljekonvaljer ur dieselbilarna, säger den tyske motorjournalisten Andreas Kessler om gårdagens beslut, som togs under ett krismöte mellan bilindustrin och den tyska regeringen.

Men han kan också förstå att regeringen inte vill komma med åtgärder som påverkar en nyckelindustri och en stor skatteinkomstkälla.

– Där måste man förstås vara försiktig i industripolitiken, det förstår jag också.

Denna "å ena sidan – å andra sidan"-analys sammanfattar rätt väl gårdagens beslut under det så kallade dieseltoppmötet.

Förbundskansler Angela Merkel är på semester, men verkar ha fått ett beslut som faller henne i smaken från mötet. Hennes talesperson sa häromdagen att Merkels inställning i frågan är att man bör "kritisera vad som kritiseras bör, men hela tiden vara medveten om att bilindustrin är en strategisk viktig industrigren för Tyskland".

Man ska även komma ihåg att det är val i Tyskland om drygt en månad, vilket också påverkar.

En uppfattning som de flesta är överens om är att frågan om dieselförbud i flera tyska städer inte alls är död efter gårdagens beslut. Tvärtom.

De tyska tidningarna är förstås fulla av kommentarer om dieselmötet.

"Diselbilen inte är död, den ska bara sminkas upp lite", skriver vänstertidningen TAZ.

Konservativa Frankfurter Allgemeine menar att beslutet är ett "första hjälpenpaket för dieselbilen", men att det nu är upp till kunderna att avgöra dess framtid.

Vänsterliberala Der Spiegel har rubriken "med avgaser på väg mot avgrunden".

Även Tysklands största tidning, tabloiden Bild, tar i efter gårdagens beslut och skriver att toppmötet i går var ett "hyckleriets toppmöte".

Samtidigt visade i dag den tyska biltillverkaren BMW, som var med på mötet i går, imponerande siffror för andra kvartalet i år. Nettovinsten steg till drygt motsvarande 20 miljarder kronor, från drygt 19 miljarder kronor under samma period förra året.

Företagets VD Harald Krüger säger att vinsten tryggar BMW:s utveckling mot batteridrivna och självkörande bilar.

I debatten i dag diskuteras också om hur de programvaruuppdateringar i avgasreningssystemen som bilföretagen nu ska göra, och som Volkswagen redan håller på med, verkligen får ner de skadliga utsläppen med 25-30 procent och hur de påverkar bilen i övrigt.

Bilföretagen lovar att uppdateringarna inte ska påverka bilens hållbarhet eller bränsleförbrukning, medan många experter menar att det inte är tekniskt möjligt.