Trafiklyft för flygbolagen

1:16 min

Flygandet lyfter till rekordnivåer i sommar, både för kristyngda SAS och ärkerivaler som Norwegian. Frågan är om det kan påverka regeringens planer på att sälja statens aktier i SAS.

Det blev ett nytt månadsrekord för SAS i juli. Totalt flög bolaget 2,8 miljoner passagerare under månaden.

Den här positiva trenden syns dock i hela flygbranschen just nu. Norwegian, ärkerivalen, befäster sin position som nummer ett i Norden med ett lyft till 3,3 miljoner passagerare. Och Finnair, som rider på sina framgångar i Asientrafiken, går också starkt - liksom europeiska jättar som Air France-KLM.

Generellt gäller att flygplanen är mer välfyllda och att lönsamheten mätt i försäljning per passagerarkilometer stiger. Tillfälliga faktorer hjälper, som ett lågt bränslepris till följd av det nedtryckta oljepriset, och en försvagad dollar.

Men prispressen är fortsatt hård från lågprisbolag som Ryanair, som för några veckor sedan berättade att man vill köpa ut den italienska staten ur krisdrabbade Alitalia. Och bedömare ser en allt hårdare konkurrens framför sig då bolagens flygkapacitet beräknas öka i takt med att nya flygplan levereras från tillverkarna.

Så hur påverkar det kortsiktigt gynnsamma läget regeringens planer på att sälja det statliga innehavet i SAS? Regeringen minskade i fjol sitt innehav med omkring en femtedel till 17 procent av aktierna och riksdagens mandat finns på plats för nya affärer.

Till saken hör att SAS-aktien har lyft med nästan 40 procent sedan årsskiftet, så tajmingen skulle kunna ses som bra just nu.

Det pågår samtal med tänkbara köpare, enligt uppgifter i tidningen Affärsvärlden tidigare i sommar. Men när frågan tas upp med Näringsdepartementet nöjer sig Eva Lindström, ansvarig statssekreterare, med att i ett mejl förklara att staten förvisso inte är en långsiktig SAS-ägare men att det för närvarande inte finns någon aktiv process att sälja statens aktier i SAS.

"Det finns sedan flera år ett bemyndigande från riksdagen att sälja aktierna i SAS, men avyttingar ska ske på ett ansvarsfullt sätt med hänsyn till bolaget och marknadsförutsättningarna", skriver hon också och tillägger att regeringen inte uttalar sig om spekulationer i eventuellt intresse för att köpa statens aktier.

Frågan är även politiskt känslig. Norska staten visade genom att liksom Sverige sälja en andel av SAS-innehavet i fjol att man är på säljsidan. Men den danska regeringen har hittills inte visat något intresse av att minska sitt innehav i SAS.

Dessutom är det valår i Sverige nästa år, vilket kan göra en privatisering som äventyrar mindre lönsam inrikestrafik svår att hantera.