Schibstedhuset
Blockets ägare Schibsted får konkurrens av Facebook på annonsmarknaden. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Facebook utmanar Blocket med gratisannonser

"Ingen risk att de tar marknad av oss"
2:04 min

Konkurrensen hårdnar på annonsmarknaden när Facebook i Sverige börjar med gratisannonser och utmanar Blocket.

För Blockets vd Jan Prokopec är Facebooks intåg i Sverige väntad. Och Blocket har inga planer på att möta den nya konkurrensen med gratisannonsering.

– Det kommer inte som en överraskning. Facebook lanserade ju sin marknadsplats i flera länder förra året och köp-och-säljgrupperna på Facebook har funnits i många år också i Sverige. Så det här är något som vi väntat på och varit förberedda på, säger Jan Prokopec.

Facebook är världens största sociala nätverk, och med sin plattform Marketplace är företaget på väg att etablera sig i flera europeiska länder med gratisannonsering. Däribland Sverige där det finns över fem miljoner Facebookanvändare.

Nyheten fick aktiekursen för Blockets ägare, det norska mediehuset Schibsted, att rasa på Oslobörsen i går. Vinstmaskinen Blocket står för nära hälften av Schibsted Sveriges vinst. En tolkning av marknadens reaktion är att de riktigt goda tiderna snart är förbi.

Jan Prokopec tonar ned den här hotbilden. Han säger att begagnadmarknaden har stark tillväxt och att Facebooks intåg bara kommer att gynna Blocket.

– Ja, det är inte primärt en risk att de ska ta marknad av oss, utan att de ska bidra till att den växer. Sedan ser vi också en viss skillnad på Blockets utbud och det som säljs och köps på alla de marknadsplatser som är gratis. Där ser vi att det finns en tydlig skillnad i att man köper och säljer varor av högre kvalitet och lite högre värde på Blocket, säger Jan Prokopec.

Men är det inte ganska naturligt när det kommer in en jätte som Facebook att de kommer att ta en del av era kunder?

– Facebook lanserade Marketplace på ett antal marknader redan förra året. De analyser vi har visar inte på att de skulle störa de marknadsledande specialister som finns på de marknaderna.

Frågan är om den hårdnande konkurrensen ändå tvingar Blocket att börja erbjuda gratisannonser. Det finns bedömare som tror det, men det förnekar Prokopec.

– Det finns inga sådana planer, säger han.

Tror du det kommer att hålla när Facebook kommer in?

– Vi är nöjda med den affärsplan som vi har.

Mer om Ekonomi

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".