Lastbil en och en polisbil.
1 av 5
86 personer dödades i attacken i Nice. Foto: Valery Hache/TT.
Lastbilen som körde in i en folkmassa på en julmarknad i Berlin.
2 av 5
Lastbilen som körde in i en folkmassa på en julmarknad i Berlin. Foto: Odd Andersen/AFP
London efter terrordåd
3 av 5
Den 22 mars körde en bil upp på trottoaren på Westminster Bridge och körde ihjäl fyra personer. Foto: TT.
Avspärrningar och utryckningsfordon samlade vid lastbil inkörd i Åhléns city.
4 av 5
Den 7 april dödades fem personer i terrordådet på Drottninggatan. Foto: Anders Wiklund/TT
Räddningspersonal på plats vid London bridge.
5 av 5
Åtta personer dödades när en skåpbil kördes in i en folkmassa på London Bridge. Foto: Daniel Sorabji/TT.

Sammanställning: Flera terrordåd med fordon i Europa det senaste året

Fordon - ett lättillgängligt och dödligt terrorvapen
2:54 min

Nu läggs Barcelona till den allt längre listan av städer som drabbats av terrordåd utförda medelst fordon. Europa har bara det senaste året utsatts för flera liknande dödliga dåd.

Det dödligaste av dessa fordonsdåd i Europa inträffade i den franska staden Nice i juli förra året. Då körde en tunisisk islamist upp en lastbil på strandpromenaden i staden och mejade ned fotgängarna där. 86 personer dödades, flera av dem var barn. Svenskan Jael Waern befann sig på strandpromenaden under dådet, och intervjuades kort efteråt av Ekot.

 – Jag hör våldsamma skrik från en folkmassa lite längre fram, och ser också hur folk kastas sig åt sidan. Jag ser även alla alla inte hinner komma undan och i säkerhet, utan några faller omkull och ligger kvar på gatan, berättade hon för Ekot.

Dådet i Nice fick världen att förfasas över hur enkelt en lastbil kunde användas som ett terrorvapen. Många uttryckte farhågor om att andra potentiella terrorister skulle inspireras och genomföra liknande dåd. Det var farhågor som tyvärr visade sig besannas.

Den nittonde december i fjol kapade en annan tunisisk islamist en lastbil och plöjde med den in i en folkmassa på en julmarknad i Berlin. Tolv personer dödades då.

I London den 22:a mars i år skedde ytterligare ett dåd då en terrorist körde upp en bil på trottoaren på Westminster Bridge och körde ihjäl fyra personer, innan han hoppade ur bilen och knivskar en polisman till döds. 

Och sen Stockholm den sjunde april. P4 Extras reporter Martin Svenningsen bevittnade dådet och gav den första ögonvittnesskildringen av det i Ekot.

– Precis när jag kom åkandes i en buss genom centrala Stockholom, mejade en lastbil rakt igenom den folktäta Drottninggatan precis framför ögonen på oss allihopa. Panik utbröt så snart vi förstod vad de handlade om naturligtvis, berättade Martin Svenningsen.

Fem personer dödades i det första terrordådet av sitt slag i Sverige, när uzbeken Rakhmat Akilov stal en lastbil och körde den i hög fart in bland fotgängarna på Drottninggatan innan han kraschade in i Åhlensvaruhuset.

Och under sommaren har det fortsatt. Den tredje juni dödades åtta personer i London när tre terrorister körde en skåpbil in i en folkmassa på London Bridge och sedan hoppade ut och knivskar flera personer.

Den nittonde juni dödades en person i ett annat skåpbilsdåd mot en folkmassa utanför en moské i London.  Och den nionde augusti kördes en personbil rakt in en grupp soldater i Paris; sex av soldaterna skadades. Fler dåd, både innan och efter dådet i Nice, skulle kunna läggas till den här sorgliga förteckningen.

Och nu alltså Barcelona.

När skall det sluta? Hur skall det sluta? Hur skall denna typ av terrorism kunna stävjas? Det är frågor som Europas ledare och befolkningar måste hitta svar på. Men frågan är om de, om vi, kommer att kunna göra det, och hinna implementera någon lösning, innan fler dåd adderas till denna digra lista. Innan fler oskyldiga personer mördas av en terrorist bakom en ratt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".