Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Terrorattentaten har lett till säkerhetsåtgärder

"Det är inte möjligt att ha tunga skydd i vartenda gathörn"
2:43 min
Betonglejon, drottninggatan
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Den senaste tidens terrorattentat i Europa har lett till säkerhetsåtgärder på flera områden inom Sverige. Alltifrån fysiska hinder till tekniska lösningar i bilar diskuteras för att förbättra säkerheten.

Efter terrordådet på Drottninggatan i april, kallade dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson till sig representanter för Stockholm, Göteborg och Malmö tillsammans med representanter för åkerinäringen och biltillverkarna för att titta på olika säkerhetsåtgärder.

Det arbetet har nu gett konkreta resultat.

För storstäderna Stockholm och Malmö handlar mycket av säkerhetsarbetet om att sätta upp temporära eller permanenta hinder. Men man satsar också mycket på mer samarbete med polisen och förebyggande arbete, säger Jonas Hult, säkerhetschef på Malmö stad. 

– På platser där det är lätt att ta sig ifrån är behovet av fysiska hinder inte så stort. Men sedan finns det platser, som gågator, där det kan vara svårt att ta sig bort om det kommer ett fordon där får vi titta på olika åtgärder. 

Men det är också viktigt att de hinder som sätts upp inte begränsar boende och besökare. Det finns en viktig balans mellan säkerhet och frihet säger Stockholms biträdande statsdirektör Fredrik Jurdell

– Gatorna ska ju användas. Det är utgångspunkten och det är inte möjligt att ha tunga skydd i vartenda potentiellt gathörn, torg eller gata i Stockholm.

Både Fredrik Jurdell och Jonas Hult menar också att samarbetet med polis är viktig för att förbättra säkerheten. 

– Vi har ett nära samarbete, säger Jonas Hult. 

Eftersom flera av de tidigare attackerna likt den i Stockholm skedde med stulna lastbilar låg också mycket fokus på vad åkerierna och yrkeschaufförerna skulle kunna göra för att undvika att deras fordon används som vapen.

Sedan dess har man skärpt rutinerna men diskuterar även olika tekniska lösningar tillsammans med fordonstillverkare säger Ulric Långberg som är branschchef på Sveriges åkeriföretag.

– Det som hände efter Drottninggatan var ju att oavsett vilken last du har så är det bilen de vill åt och då skärpte man rutinerna, säger Ulric Långberg. 

Inom biltillverkning har terrorattentaten också haft en effekt. Olika tekniska lösningar ska nu testas i verkligheten säger Ulf Ceder, forskningsledare på Scania. 

– Vi tittar framförallt på så kallad geofencing. Redan idag använder vi det för att skicka meddelanden från en bil när den närmar sig ett visst område till exempel. I nästa skede kan man definiera ett område och där tvinga fordonet att gå ner i hastighet. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".