Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Spotifys avtal banar väg för börsen

Publicerat fredag 25 augusti 2017 kl 15.29
Aktieanalytiker: Måste visa på en ljus framtid
(1:36 min)
Spotify, mobilen. Foto: Fanni Olin Dahl/ TT.
Spotify har tecknat ett viktigt avtal. Foto: Fanni Olin Dahl/ TT.

Spotify har tecknat avtal med det sista stora skivbolaget. Det ska enligt obekräftade uppgifter vara en av de sista pusselbitarna för att ta sig in på börsen.

Christopher Lyrhem, aktieanalytiker på SEB, säger att en god relation med skivbolagen är mycket viktigt för företaget. Spotify har hittills inte gått med vinst och måste visa en övertygande plan för framtiden om det ska in på börsen.

– Om man inte har avtal med de allra största skivbolagen kan det vara relativt svårt att övertyga börsaktörer, bland annat investerare, om dess ljusa utsikter inför framtiden, säger Christopher Lyrhem. 

Det krävs alltså en god och ömsesidig relation med skivbolagen.

Förutom Warner fanns sedan tidigare också avtal med Sony och Universal på plats, tillsammans är det de tre största bolagen. 

Uppgifterna om Spotifys börsintroduktion är än så länge obekräftade uppgifter i media men det har ryktats om det länge. Spotify vill inte ge någon kommentar kring en eventuell börsnotering men skriver att avtalet med Warner kommer hjälpa tillväxten i den nya musikekonomin. 

Det talas också om att börsintroduktionen ska vara nära förestående och kan ske redan i år eller i början på nästa.

Tidigare i somras sade Martin Lorentzon, en av Spotifys medgrundare, till Ekot att uppgifterna om en börsintroduktion var helt tagna ur luften. Men det uttalandet drogs snabbt tillbaks av företagets pr-avdelning.

Ihärdiga rykten hävdar också att Spotify inte kommer göra en traditionell börsintroduktion med en nyemission, alltså ta in nytt kapital. Istället ska bolaget listas direkt på New York-börsen, något som alltså skulle höja aktievärdet för de privata ägarna.

Det saknas inte konkurrens på Spotifys område. Störst är Apple men även Amazon har börjat intressera sig och det finns flera andra spelare. Men Spotify har enligt de senaste siffrorna 60 miljoner betalande kunder, att jämföra med Apples 27 miljoner. 

Spotify har också visat att företaget klarar den här konkurrensen bra, enligt aktieanalytikern Christopher Lyrhem. 

– Det ser ju ut som att Spotify fortfarande och alltjämt är konkurrenskraftigt, säger Christopher Lyrhem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".