Fartyg och karta.
Foto: TT/Liv Widell Sveriges Radio

Fartyg genom Nordostpassagen för första gången utan hjälp

Fartyget genomförde färden helt utan assistans av isbrytare
2:03 min

För första gången har ett handelsfartyg på väg mellan Europa och Asien tagit vägen genom Nordostpassagen norr om Ryssland utan hjälp av isbrytare.

Det innebär att transportvägarna till Asien kan kortas - men ökad trafik i Arktis kan också få allvarliga konsekvenser för miljön.

Den ryskägda gastankern Christophe de Margerie seglade iväg från Norge med sin last av nedfrusen naturgas och for österut, norr om Sibirien med målet Sydkorea. Resan tog 19 dagar vilket är väsentligt kortare än om den gått genom Suezkanalen.

Och den genomförde färden helt utan assistans av isbrytare vilket är första gången som det sker.

Fartyget har ett förstärkt skrov men är i övrigt en helt vanlig tanker. Att ett sådant fartyg nu visat att det klarar de svåra betingelserna i Arktis, innebär att den kommersiella användningen av den här så kallade Nordostpasagen börjar framstå som mer realistisk.

Att ta genvägen från Europa till Asien, norr om Sibirien har länge varit en dröm. Den första som genomförde en sådan seglats var finlandssvensken Adolf Erik Nordenskiöld på fartyget Vega 1878/79.

Men hittills är det mycket få handelsfartyg som tagit den rutten och alltid med isbrytarhjälp, tills nu.

Ryssland hoppas mycket på den här farleden och president Putin själv var ute och kommenterade tankerfartygets jungfruresa. Ryssland planerar att ta sammanlagt 15 sådana här fartyg i bruk.

Kostnaderna är dock fortfarande höga, bland annat för försäkringar, så det lär ändå dröja innan rutten blir kommersiellt riktigt gångbar.

Allt det här har också en stor baksida - det är den globala uppvärmningen som gjort fartygstrafik mer och mer möjlig i Arktis genom att den lett till att istäcket blivit allt mindre. Det har också öppnat upp möjligheterna att till exempel utvinna gas och olja i området.

Men all sådan här aktivitet är förenat med stora ekologiska risker, bland annat är oljeutsläpp i dessa områden mycket allvarligare än i varmare vatten. De ökade kommersiella möjligheterna i Arktis har också gjort att den militära betydelsen av området har växt med risk för kraftiga upprustningar.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".