Trafikverket satsar för att undvika kaos i tågtrafiken i vinter. Foto: Alexandra Svedberg/Sveriges Radio.
Trafikverket satsar för att undvika kaos i tågtrafiken i vinter. Foto: Alexandra Svedberg/Sveriges Radio.

Inga höghastighetståg på Ostlänken

När Trafikverkets förslag till ny nationell infrastrukturplan för perioden 2018-2029 lämnas idag, så kommer det enligt vad Ekot erfar att innehålla ett negativt besked för dem som vill se en satsning på en höghastighetsjärnväg.

Enligt regeringens direktiv till Trafikverket så ska två etapper av höghastighetsjärnvägen börja byggas under nästa planperiod: Ostlänken mellan Järna och Linköping och etappen Hässleholm-Lund.

Men enligt flera källor Ekot varit i kontakt med, så har Trafikverket landat i uppfattningen att det blir för dyrt att bygga höghastighetsjärnväg. Trafikverket kommer enligt Ekots källor istället att föreslå att Ostlänken byggs för lägre hastigheter, 250 kilometer i timmen istället för höghastighetsstandard som skulle möjliggöra hastigheter på upp till 320 kilometer i timmen.

Därmed skulle det uttalade restidsmålet med de planerade nya stambanorna inte kunna nås, nämligen att kunna åka mellan Göteborg och Stockholm på två timmar och Stockholm Malmö på två och en halv.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".