Helena Eriksson.
Helena Eriksson. Foto: André Pettersson/Sveriges Radio.

Klartecken för längre sträcka än väntat på Norrbotniabanan

2:54 min

I Trafikverkets nationella transportplan ingår sträckan Umeå-Skellefteå på Norrbotniabanan. Dessutom görs satsningar på Malmbanan och Luleå hamn.

Trafikverkets nationella transportplan gäller för 2018-2029 och ska nu ut på remiss innan regeringen tar beslut till våren. 

I förslaget som presenterades i dag får Norrbotniabanan klartecken, alltså förlängningen av kustjärnvägen från Umeå till Haparanda. Men det är bara sträckan till Skellefteå som föreslås börja byggas i den här transportplanen.

– Det borgar för projektet framöver naturligtvis. Och varför kan vi få till en satsning? Jo, det beror mycket på att regeringen har skjutit till extra medel, säger Helena Eriksson, regional direktör för Trafikverket Region Nord.

Regeringen har redan i årets statsbudget sagts att det blir byggstart av Norrbotniabanan ska ske under 2018 – för etappen Umeå-Dåva.

Med i dagens framlagda transportplan finns också en satsning på att möjliggöra för extra tunga tåg på Malmbanan och tillåta längre tåg.

Även en satsning på att bredda och fördjupa farleden in till Luleå hamn finns med i planen, alltså satsningen Malmporten som handlar om att muddra farleden för att höga och större fartyg ska kunna gå in i leden.

Också åtgärder föreslås för E4:an och E10:an i den nordliga regionen och en ombyggnad av Luleå centralstation, enligt ett pressmeddelande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".