Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kraftigt minskat antal resor med långsammare tåg

Publicerat torsdag 31 augusti 2017 kl 21.53
Men Uppsala välkomnar utbyggd järnväg
(1:38 min)
snabbtåg och en karta
Foto: TT och Sveriges Radio.

Med Trafikverkets förslag om att bygga en stambana för tåg som går 250 kilometer i timmen istället för 320, minskar prognosen för den årliga resandeströmmen mellan Malmö och Mälardalen med omkring en halv miljon.

Den säger järnvägsforskaren Oskar Fröidh vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och pekar på att det därmed skulle bli svårare att utjämna skillnader i bostads- och arbetsmarknaden över landet.

– När jag gör en överslagsberäkning innebär 250 kilometer i timmen istället för 320 ungefär 15 procent färre resenärer på sträckan Stockholm-Göteborg och 25 procent färre på sträckan Stockholm–Malmö. Och de resenärer som inte tar tåget de reser antingen inte alls eller tar flyget som i dag. Man får alltså mindre positiva nyttor av lägre hastighet, säger han.

På den nya höghastighetsjärnvägen som planeras att byggas i södra Sverige föreslår Trafikverket alltså en maxhastighet på 250 kilometer i timmen istället för 320 som många hoppas på. Det motsvarar en ökad restid på cirka 20 minuter mellan Stockholm och Malmö. Tillräckligt, enligt Oskar Fröidh, för att antalet resor på sträckan ska minska med omkring 500 000 per år.

Men ett långsammare höghastighetståg som nu föreslås kan faktiskt också gynna en del mindre orter, säger han.

– Det finns helt klart sådana exempel. Det är då orter med ganska svag arbetsmarknad och näringsliv och som kanske skulle ha slagits ut av andra orters näringsliv om man får bättre förbindelser. Men i södra Sverige har vi väldigt många starka orter så jag skulle säga att nettoeffekten ändå är positiv i södra Sverige för bättre tågförbindelser, säger Oskar Fröidh.

Mellan Uppsala och Stockholm föreslår Trafikverket en utbyggnad till fyrspårig järnväg. Något bland andra Uppsalas socialdemokratiska kommunalråd Erik Pelling välkomnar.

– Det här har väldigt stor betydelse för Uppsalaregionens utveckling. Det innebär större möjligheter att bygga bostäder och fler arbetsplatser. Och det innebär en fantastisk stor förbättring för alla de som är beroende av att pendla till Stockholm med omnejd eller från Stockholm till Uppsala. Och faktiskt också norra Sverige, för såväl Dalabanan som Ostkustbanan passerar genom Uppsala och vidare mot Stockholm och skulle få stora fördelar av de här extraspåren, säger Erik Pelling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".