Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

Rekord för bilförsäljningen i augusti

Publicerat fredag 1 september 2017 kl 11.29
En ökning med 9,5 procent
(1:46 min)
Bilar i närbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Augusti blev en rekordmånad för försäljningen av nya bilar. Försäljningen ökade med 9,5 procent och det är den högsta siffran hittills för en augustimånad.

Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, räknar upp en rad skäl till att försäljningen ökar:

– Det är ett bevis på att aktiebolaget Sverige mår bra. Det är högkonjunktur, bostaden är värd mer än man visste för ett år sedan, antalet tvåbilshushåll ökar dramatiskt och privatleasing är en väldigt populär form.

Det säljs bilar som aldrig förr, och Bil Swedens prognos är 375 000 sålda bilar i år, och det skulle i så fall är den högsta siffran sedan mätningarna startade 1942.

– Just nu ser vi inga gula eller röda lampor utan alla lampor lyser grönt, säger Bertil Moldén.

Augustisiffran var alltså en ökning med 9,5 procent, jämfört med augusti förra året. Men det är inte så att många rusade till bilhallarna under semestern utan köpen gjorts flera månader tidigare och registreringen av den nya bilen skedde i augusti. Dessutom är orderböckerna välfyllda och leveranstiderna redan långa, säger Bertil Moldén.

Antalet sålda supermiljöbilar ökar, men det är fortfarande ett storstadsfenomen, och bilarna är få,  knappt 11 000 bilar har sålts hittills i år:

– Det beror på att morötterna är för svaga. Bästa miljöval i dag är ju en hundraprocentig elbil och en sådan kostar mellan 150 000 och 200 000 kronor mer. Likaså en hybrid.

– Det gör att privatpersoner inte är beredda att lägga de pengarna, ekonomichefen på tjänstebilsföretag är inte heller beredd så det är helt enkelt för små morötter för att det ska bli fart på supermiljöbilarna, tycker Bertil Moldén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".