Karl-Johan Persson, H&M (arkivbild: på årsstämman tidigare i år). Foto: Tomas Oneborg/TT.
HM:s vd Karl-Johan Persson. Foto: Tomas Oneborg/TT.

HM:s vd: Vi måste vara mer transparenta i vissa frågor

Hoppas på att nå tillväxtmålet nästa år
0:58 min

Klädkedjan HM:s vd Karl-Johan Persson säger i en intervju med nyhetsbyrån Direkt att man hoppas nå sina försäljningsmål nästa år. Och att han gör en intervju signalerar en förändring av bolagets information.

HM:s aktie har gått kräftgång på börsen ett tag, i år är den ned ungefär 20 procent. Bland annat så har aktieanalytiker ifrågasatt hur det står till med HM:s tillväxt, alltså om bolaget lyckas öka försäljningen lika mycket som man hoppas på, och där kommer Karl-Johan Persson med några antydningar.

Av rapporterna hittills i år kan man se att det blir svårt för HM att nå målet på 10 till 15 procents tillväxt, men däremot säger Persson att han hoppas på att nå det nästa år. HM ska också fortsätta att satsa på e-handel, å på att lansera nya varumärken.

HM:s vd Karl-Johan Persson har sällan gett längre intervjuer när det inte varit delårsrapport, och bolaget har fått kritik för att vara för snåla med information.

Men Perssons intervju med nyhetsbyrån Direkt kan signalera en omsvängning.

Till nyhetsbyrån Direkt säger Persson att man måste vara lite mer transparenta i vissa frågor, och att bolaget planerar att ha en kapitalmarknadsdag där man kommer att berätta mer om de olika delarna av verksamheten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".