Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumenter kan kräva prisavdrag efter tv-konflikt

Publicerat måndag 4 september 2017 kl 15.23
Lägre pris eller uppsägning möjlig
(1:50 min)
Tv- och bredbandsbolaget Comhem. Foto: Hasse Holmberg/TT
TV- och bredbansbolaget Comhems kunder har sedan i torsdags inte kunnat ta del av Discoverys utbud på grund av en avtalskonflikt mellan parterna.

Tv- och bredbandbolagets Comhems kunder, som de senaste dagarna inte kunnat se Discoverys utbud på grund av en avtalskonflikt mellan företagen, kan kräva både prisavdrag och hävning av sina abonnemang. Men varje fall bedöms individuellt, säger Telekområdgivarnas vd Mattias Grafström.

Många av Comhems kunder är besvikna över att konflikten mellan Comhem och Discovery Networks ännu inte har löst sig.

Fredrik Hallstan är presschef på Comhem.

– Det är ovanligt många som har hört av sig men vi har tagit in extra personal så att det inte ska bli så långa köer, säger han.

Distributionsavtalet mellan de två företagen har gått ut och tvisten handlar om att de inte kan komma överens om ett nytt avtal.

Sedan i torsdags har därför de hushåll som har Comhem inte kunnat se Discoverys utbud med bland annat kanal 5, kanal 9 och Eurosport.

Comhem erbjuder nu sina kunder extrakanaler och i vissa fall gratis hyrfilmer som kompensation men anser inte att det finns skäl för prisreducering eller hävning av abonnemang.

Men just detta är två saker som konsumenterna skulle kunna kräva, säger Mattias Grafström som är vd på Telekområdgivarna som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband.

– Det kan vara olika individuella fall beroende på hur man påverkas av det här och hur man argumenterar. Men de normalt relevanta åtgärderna kan vara prisavdrag till exempel som man då kan kräva för den förlust man anser sig göra. Eller så kan det vara hävning som är ganska långtgående, säger Mattias Grafström.

Med hävning menas att abonnemanget sägs upp omedelbart utan hänsyn till bindningstiden. Rådet till konsumenterna är i första hand att kontakta sin operatör.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".