Trafikskyltar olycka
Foto: Pontus Stenberg/TT

Trafikanalys: Vi måste pruta på nollvisionen

Nollvisionen, målet att ingen ska dö i trafiken i Sverige, måste revideras. Anledningen är att minskningen går långsammare än man hoppats, och kanske till och med stannat av.

– Nollvisionen är ju viktig, men det är en vision och ett långsiktigt mål, säger Brita Saxton är generaldirektör för myndigheten Trafikanalys.

– Etappmålet måste vara nåbart och realistiskt, säger hon.

Betyder det att ni sänker ambitionen?

– Jämfört med det förslag som Trafikverket och Transportstyrelsen hade för något år sedan så innebär det en viss sänkning.

Nollvisionen som i år fyller 20 år stod, som vanligt får man säga, i fokus på årets trafiksäkerhetsseminarium i Tylösand. Frågan är vilka nya åtgärder som kan göra att trafikdöden åter minskar.

– Det blir svårare och svårare, ska jag säga. Om det blir dyrare och dyrare återstår att se. Det är klart att vi börjar nå vägnät till exempel där det kan bli lite dyrare att åtgärda. Vi har ju lyckats mötesseparera en stor del av det mest trafikerade nationella vägnätet, nu kommer vi in på det statliga regionala vägnätet. Sedan är det viktigt att vi skapar säkra och trygga miljöer i vårar städer och tätorter där vi har väldigt mycket blandad trafik. Då är hastigheten viktig men också att man har möjlighet att cykla säkert, säger Lena Erixon är Trafikverkets generaldirektör

– Det har hänt väldigt mycket, men nu måste vi vända oss mot de grupper där vi inte fått samma positiva effekt, till exempel oskyddade trafikanter, men också börja jobba med demonstrationer där vi testar ny teknik för att bryta trenden av stagnation och fortsätta neråt, säger hon.

Relaterat

Mer om Trafik & infrastruktur

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".