H&M-butik. Foto: Maja Suslin/TT.
H&M-butik. Foto: Maja Suslin/TT.

Butikerna pekas ut som H&M:s problem

Aktiestrateg: Växande antal dyra butiker
1:28 min

Klädkedjan H&M:s försäljning ökade med fyra procent under sommaren. Det var något sämre än förhandstipsen, men aktien stiger ändå på Stockholmsbörsen.

H&M har slutat att redovisa försäljningen månad för månad och därför riktas extra uppmärksamhet mot dagens kvartalsförsäljning för juni, juli och augusti i bolagets brutna räkenskapsår. 

Försäljningen ökade med fyra procent jämfört med samma period förra året, mätt i lokala valutor. Det var något sämre än vad analytikerna på marknaden hade förväntat sig. 

Enligt H&M var sommarrean betydligt större än i fjol och det höll tillbaka försäljningstillväxten 

Bolaget sålde varor för drygt 51 miljarder kronor under sommarmånaderna, jämfört med förra årets 49. 

Aktien går upp på börsen i dag. En anledning tror Mattias Sundling, aktiestrateg på Danske bank, är att H&M slår fast att försäljningen av höstkollektionerna har fått en bra start. 

– Jag tror det beror på att den har gått ned så mycket innan de här siffrorna kom. Uppenbarligen har folk väldigt lågt ställda förväntningar och det behövs inte så mycket för att få den att studsa, säger han. 

På ett och ett halvt år har H&M-aktien gått ned från 350 kronor till strax över 200. Försäljningsökningen under sommaren är i själva verket en minskning med 3,5 procent om man inte räknar med att H&M öppnat över 400 nya butiker, enligt Danske banks analys. 

Enligt aktiestrateg Mattias Sundling är det just butikerna som är det grundläggande problemet för H&M. 

– Hur man ska hantera den växande efterfrågan på att köpa saker på nätet samtidigt som man sitter på ett växande antal dyra butiker.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".