Resandet i Kina ökar nu bland grupper som gör sina första utlandsresor, däribland nyblivna pensionärer från Kinas mindre städer.
Resandet i Kina ökar nu bland grupper som gör sina första utlandsresor, däribland nyblivna pensionärer från Kinas mindre städer. Foto: Mark Schiefelbein

Kina slukar allt mer av marknaden för resetjänster

Öppningen av kontoret innebär ett strategiskt steg
1:28 min

Kinas största resebyrå Ctrip öppnar ett callcenter i Skottland. Det innebär nya arbetstillfällen lokalt och samtidigt ett strategiskt kliv utomlands för ett av Kinas stora tjänstebolag.

Reseföretaget Ctrip är ledande på Kinas stora marknad för resebokningar över internet och ett callcenter placerat i Edinburgh blir nu företagets första kontor utomlands.

Den nya investeringen kommer efter det kinesiska reseföretagets köp av brittiska flyprisjämföraren Skyscanner i slutet av förra året.

Callcentret i Edinburgh kommer att innebär rekrytering av omkring 200 engelsktalande personer som ska bemanna kontoret, enligt det kinesiska ekonominyhetsmediet Caixin.

Ctrip hoppas att kunna ge bättre service till sina kinesiska utrikesresenärer genom sin närvaro i Storbritannien, men också att lära sig mer om hur den internationella resebranschen fungerar utomlands.

Ctrips pressavdelning har idag avböjt att kommentera för Ekot.

Öppningen av det skotska kontoret innebär ett litet men strategiskt steg för ett av Kinas stora företag inom den snabbväxande tjänstesektorn på internet.

Enligt tidningen Forbes står Ctrip redan idag för en tiondel av världens flygbokningar över internet.

Precis som e-handels- och betaltjänstföretagen inom den kinesiska Ali Baba-sfären söker Ctrip inte bara kunder i Kina, något som ökar pressen på de internationella konkurrenterna.

Ctrip som delvis ägs av det i Kina dominerande sökföretaget Baidu har samtidigt köpt in sig i tre amerikanska reseföretag och den kinesiska resejätten hoppas också kunna öka sin verksamhet i Asien tillsammans med indiska Makemytrip.

Kinas marknad för resetjänster är störst i världen och växer fortfarande. Resandet i Kina ökar nu bland grupper som gör sina första utlandsresor, däribland nyblivna pensionärer från Kinas mindre städer.

Deras resegrupper återfinns på de flesta turistorter, från Bangkoks marknader till Slottsbacken i Stockholm.

Medan Ctrip tagit sina första steg utomlands försöker företaget nu också att ta sig ut från de största kinesiska städerna för att också nå in på den växande marknaden i mindre städer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".