Gymnasieminister Anna Ekström och Lärarnas riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.
Gymnasieminister Anna Ekström och Lärarnas riksförbunds ordförande Åsa Fahlén. Foto: Maja Suslin/TT och Anders Wiklund/TT

Lärarnas riksförbund efterlyser timplan för gymnasiet

Anna Ekström (S): Gymnasieskolor slarvar med redovisningen
2:04 min

Lärarnas riksförbund vill ha regler för hur många timmars lektionstid varje kurs ska innehålla. Gymnasieminister Anna Ekström är positiv till att diskutera detta, men först vill hon undersöka hur många timmar som faktiskt går till undervisning.

Som Ekot berättade i morse har Skolverket för första gången tagit reda på i vilka ämnen elever oftast saknar betyg för att få ta examen. Ett exempel är matematik. 

Nu reagerar Lärarnas riksförbund och efterlyser en timplan för gymnasieskolan. Alltså regler för hur många timmars lektionstid som varje kurs ska innehålla.

– Vi vill att det ska finnas en tydligare koppling mellan poäng och antal timmar. Idag kan en hundrapoängskurs vara hundra timmar, men den kan också vara 72 timmar. För de svagare eleverna spelar varje undervisningstillfälle större roll än för de eleverna som är lite starkare, säger Lärarnas riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Lärarnas riksförbunds ordförande Åsa Fahlén säger att det skulle hjälpa elever att bli godkända i de ämnen som Skolverket har pekat ut.

– Väldigt ofta får man ganska få timmar i en kurs. Så det här måste man se över så att eleverna får sin garanterade undervisningstid och att man faktiskt lägger den tiden på de kurser där eleverna har störst behov, säger Åsa Fahlén.

Gymnasieminister Anna Ekström är positiv till att diskutera en timplan, men säger att man först behöver kartlägga hur många timmar som faktiskt går till undervisning.

– Det som står på pappret är inte alltid det som blir verklighet. Skolinspektionen gjorde till exempel en flygande inspektion av fristående gymnasieskolor som visade att det som på pappret var lektionstid i verkligheten var någonting helt annat. Det kunde vara att elever satt i uppehållsrummet och kollade på mobilen, men det bokfördes som en lektion, säger Anna Ekström (S).

Hur ska man ha bättre kontroll om det inte står på något papper överhuvudtaget?

– Gymnasieutredningen föreslog att man börjar med att skaffa sig bättre koll på om eleverna verkligen får de timmar de har rätt till. Därefter tycker jag att man kan diskutera ifall det är värt att gå över till att mer specificera timplan så att man skriver upp precis vad varje ämne ska få för antal timmar, säger Anna Ekström (S).

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".