Volvos fabrik i Torslanda fyller 50 år.
Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.

Kraftig ökning av Volvos försäljning i USA

Forskare: Tar tillbaka förlorade marknadsandelar i USA
1:23 min

Volvo Cars är på väg mot ännu ett nytt rekordår. I september ökade också försäljningen ordentligt i USA, efter tidigare problem där.

Att försäljningen ökade kraftigt i USA i september är väldigt viktigt för biltillverkaren, menar forskaren Martin Sköld på Handelshögskolan i Stockholm.

– Därför att USA är skyltfönstret utåt mot världen när det gäller bilförsäljningen. USA har tidigare varit Volvos viktigast marknad och där har man tappat under ett antal år. Nu i takt med att Volvo har lanserat ett flertal nya modeller så hämtar man tillbaka förlorade marknadsandelar, det är den effekten vi ser nu, säger Sköld till Ekot.

Volvo Cars försäljning i USA ökade med drygt 40 procent i september jämfört med samma månad i fjol.

Annars har den amerikanska marknaden varit ett problem för företaget i år med flera månader av försäljningsras.

Trots ökningen i september har företaget fortfarande sålt något färre bilar i USA hittills i år, minus närmare tre procent.

En anledning till att det nu går uppåt i USA är att leveranserna av den stora stadsjeepen XC90 fungerar bättre, säger Volvos talesperson Christina Zander.

– Tidigare har det varit så att när man började bygga fler bilmodeller i Torslanda så har det varit begränsningar i hur många bilar som har kunnat levereras, säger hon.

Totalt sett ökade försäljningen med drygt elva procent i september och under årets första tre kvartal är ökningen globalt nio procent till drygt 413 000 bilar.

Därmed är företaget på väg mot ännu ett försäljningsrekord – för fjärde året i rad i sådana fall.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".