Trafikstockning i New Dehli, Indiens huvudstad. Foto: Altaf Qadri, File
Arkivbild. Trafikstockning i New Dehli, Indiens huvudstad. Foto: Altaf Qadri, File.

Svensk vägplanering – föredöme i Indien och Mexico city

"Svenska lösningar är både effektiva och billiga"
1:55 min

Svensk vägplanering är ett föredöme för många länder med hög trafikdödlighet. I Indien och Mexico City tittar man nu på svenska exempel.

Laura Ballesteros, med trafikansvar för Mexico City står inför utmaningen att minska trafikdödligheten i staden. Varje dag dör det omkring 3 personer i trafiken, det blir uppemot tusen personer årligen.

– Staden är byggd för biltrafik, förklarar Laura Ballesteros. Och det gör att det är farligt för fotgängare och cyklister att röra sig i trafiken, förklarar Laura Ballesteros.

Hon arbetar nu för att utöka antalet trottoarer och utmärkta övergångsställen i Mexico City i likhet med hur vi har det i Sverige.

Laura Ballesteros har hittat flera goda exempel på trafikplanering i Sverige som hon tänker sig införa i Mexico City.

– Jag tycker att ni i Sverige har arbetat fram fantastiska trafiklösningar. Ni har tagit fram effektiva lösningar som är både enkla och billiga, säger hon.

Utmaningarna i Mexico City som är en av världens största städer och som trafikeras av 5,5 miljoner fordon dagligen är att förbättra skyltningen. Också det är svenskar bra på förklarar Laura Ballesteros.

– Skyltningen är väldigt viktig för trafiksäkerheten. I Sverige är vägkorsningar utmärkta med enkla och billiga lösningar, och det är lösningar vi skulle behöva fler av i Mexico City.

Också Indiens transportminister, Nitin Gadkari, har Sverige som en förebild för god trafikplanering. Den indiske transportministern har utmaningen att minska landets trafikdödlighet som årligen kostar 200 000 människor livet.

Han har inspirerats av flera svenska tekniska hjälpmedel. Ett är kameraövervakning. I Indien finns det uppemot 160 miljoner fordon. Många bilister överskrider de tillåtna väghastigheterna. Andra struntar i att använda bilbälte, och nu överväger den indiske transportministern Nitin Gadkari att ta exempel från Sverige och införa fler övervakningskameror på vägarna.

– Bilisterna tar inte alltid trafiklagarna på så stort allvar. Så det är en stor utmaning för oss att kontrollera så många fordon, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".