Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Google logga och dator.
Foto: Matt Rourke/TT och Christine Olsson/TT

Google utreder rysk påverkan vid amerikanska valet

Har upptäckt annonser skapade i Ryssland
0:53 min

Google har upptäckt annonser skapade i Ryssland som ska ha försökt påverka det amerikanska valet. Tidigare har både Facebook och Twitter rapporterat att samma sak skett på deras sajter.

Utredningen är inte färdig än, men enligt källor till Washington Post har Google upptäckt annonser som skulle påverka det amerikanska valet med desinformation.

De ska ha visats på Googles egna sidor bland sökresultaten, på Gmail och på Youtube. Annonserna ska även ha funnits i företagets annonsnätverk och därmed kunnat ses på andra sidor som visar Googles annonser.

Utredningen tyder  att det inte är samma ryska så kallade trollfabrik som ligger bakom dessa annonser som de som syntes på Facebook. Vilket antyder att fenomenet kan var större än vad som tidigare varit känt. 

Det pågår just nu en officiell utredning i USA som ska svara på om och i så fall hur Ryssland påverkade valet. Facebook lämnade nyligen över 3 000 annonser skapade i Ryssland med syfte att påverka.

Annonserna handlade om en rad olika ämnen. Dels fanns annonser som stödde Trump eller Bernie Sanders, som försökte bli demokraternas kandidat. Men det fanns också annonser som främst försökte skapa splittring mellan olika grupper i infekterade frågor.

Relaterat

Mer om IT & internet

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".