Certifierade ägg införs i Sverige av äggproducenter. Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio
En rosa ring med en checkmarkering ska ge svenska ägg konkurrensfördelar hoppas äggproducenterna. Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio

Certifierade ägg ska ge konkurrensfördelar

"Vi ska producera med kunskap"
1:49 min

Efter två års arbete har svenska äggproducenter enats om en ny certifiering för svenska ägg.

Hela produktionskedjan från foder till paketering måste efterleva nya krav som garanterar livsmedelssäkra ägg på marknaden.

En konkurrensfördel för svenska äggproducenter, menar Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare på branschorganisationen Svenska Ägg.

– Fler och fler länder i vårt närområde blir salmonellafria och de kan garantera att äggen är salmonellafria, vilket gör att de har möjlighet att exportera till Sverige och kan konkurrera med ett lägre pris, därför att de har en annan typ av produktion. Så det här är ett sätt att stärka de svenska mervärdena, säger Astrid Lovén Persson.

Svensken äter alltmer ägg. I fjol nåddes nytt rekord 139 500 ton sålda ägg vilket motsvarade 231 ägg per person och år. Drygt 90 procent av alla ägg som säljs i dag är producerade inom riket.

Men grannländer som Finland, Danmark och Polen ses som växande konkurrenter på marknaden.

Med en certifiering som ställer krav på de svenska producenterna att bland annat garantera ägg - utan antibiotikaanvändning eller salmonellasmitta - som ska kunna spåras ända ned till gårdsnivå ska näringen skaffa sig en konkurrensfördel. Detta trots att kostnaden för konsumenten kan vara högre.  

– Våra ägg kostar mer att ta fram men vi begär också att få litet mer för det för att vi producerar med mer kunskap och kan på så sätt få ut mer av ägget i slutändan, säger Axel Lagerfeldt, ordförande för Svenska Ägg.

Men köper konsumenten det, eller är inte billigast bäst?

– Nej, inte när det drabbas av salmonella som nu i sydöstra Sverige och orsaken är ägg som dök upp från andra sidan Östersjön.

Den nya certifieringen ska inte enbart att söka hålla konkurrenter borta från den inhemska marknaden.

Garanterat smittfria och spårbara ägg ska även bidraga till en efterfrågan som kan bana väg för svensk export och helt nya marknader, enligt Axel Lagerfeldt.

– Vi märker ju att det finns en väldigt stor grupp i Kina till exempel. Det räckte ju med att det var en miljon välbärgade som verkligen vill ha spårbarhet på sina ägg för att vi skulle kunna bygga upp en verksamhet som gick dit bort. Och det med en betalningspotential som är hög, säger han. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".