Nu syns en attitydförändring hos de kunder som handlar mat på nätet.
Nu syns en attitydförändring hos de kunder som handlar mat på nätet. Foto: NORA LOREK / TT

E-handeln växer – då vaknar matjättarna

"Matkassarna var inkörningsporten"
2:13 min

Matkedjornas satsningar på e-handel har lett till en attitydförändring hos konsumenterna som kan slå mot de bolag som varit pionjärer inom mat på nätet.

– Tidigare har det varit så att det är matkassarna, alltså de färdiga middagslösningarna som har drivit tillväxten på nätet, det är det som har varit inkörsporten till att handla livsmedel på nätet egentligen. Nu är det självplocket, alltså de varor som vi plockar ihop själva, som växer snabbast, säger Carin Blom som är detaljhandelsanalytiker på logistikföretaget Post Nord som bevakar e-handelsmarknaden.

Det senaste halvåret har försäljningen av så kallade matkassar gått ned med nästan tio procent medan självplocket har ökat med 36 procent enligt D-food index som tas fram av Svensk Digital Handel.

Detaljhandelsanalytikern Carin Blom tror att den här förändringen är ett tecken på att maten, som ses som e-handelns nästa stora varugrupp, nu är på frammarsch.

Bakom förändringen ligger bland annat satsningar från de stora matvarukedjorna, som när pionjärer som Mathem och Linas matkasse gav sig in i branschen, inte hade några digitala erbjudanden till sina kunder.

De senaste två åren har jättarna däremot vaknat.

Cirka 50 Ica-butiker har exempelvis börjat med utlämning av förbeställda varor, inte helt olikt snabbmatsrestaurangernas snabbkassor för bilister. Butikernas e-handelskunder välkomnas via en högtalare och kan sedan rulla fram i bilen och hämta sin beställning.

Det är inte bara Ica som satsar stort på e-handel. Konkurrenten Axfood har börjat med näthandel i sina butiker Willys och Hemköp under de senaste två åren, och har dessutom nyligen köpt upp näthandelsbolagen Mat.se och Middagsfrid. Även Coop satsar på både matkassar och självplock.

Icas vd Anders Svensson tror att maten i allt större utsträckning kommer att handlas på nätet i framtiden, och det kan leda till att de fysiska butikerna blir mindre och behöver kompletteras med fristående lager.

– En del butiker känner att de börjar nå maxgränsen för hur mycket lösplock man kan hantera utan att det går ut över den vanliga kunden som handlar i den fysiska butiken, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".