Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Unga är inne på Youtube varje dag

Facebook är fortfarande störst
1:49 min
Barn leker med smartphones, mobiltelefoner
Unga är mycket mer källkritiska än vuxna, som tror att det mesta på nätet är sant. Foto: Henrik Holmberg / TT

En ny undersökning visar att Youtube har fått en särställning bland unga. Samtidigt klättrar användningen av Snapchat uppåt i åldrarna.

Användningen av internet breder ut sig även bland äldre, och sociala nätverk som Facebook och Instagram fortsätter att öka i Sverige.

Det visar årets upplaga av undersökningen "Svenskarna och internet" som tas fram av Internetstiftelsen i Sverige.

– En sajt som tagit ett ännu större grepp, särskilt om de unga, är Youtube, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen. 

Undersökningen visar att alla under 25 års ålder använder Youtube.
I åldersgruppen 12 till 15 år är 86 procent inne på sajten varje dag. 

– Youtube är absolut störst bland de yngsta. Den här varje-dag-användningen ser vi inte i samma omfattning på några andra tjänster, vare sig Netflix eller tevekanalernas play-tjänster.

– Youtube har absolut en särställning där, säger Måns Jonasson. 

Därmed inte sagt att sajten bara är för ungdomar, den är populär en bra bit upp i åldrarna, men de äldre är betydligt oftare inne bara lite då och då. 

Måns Jonasson tror att det beror på att de yngre har en större vana att följa sina favoritkanaler och -personer, medan äldre mer använder sidan för att söka kunskap.

– Det finns en skillnad framförallt i hur man använder Youtube. De äldre använder den inte alls lika mycket som en social kanal som de yngre, och det förklarar varför unga vill vara där varje dag. 

Bland de sociala nätverken är Facebook alltjämt störst, och det är särskilt sajtens direktmeddelanden, liksom att delta i olika grupper, som lockar. Färre än hälften av användarna skapar och delar inlägg eller laddar upp bilder. 

Instagram växer dock snabbare och Snapchat börjar klättra upp i åldrarna. Tidigare mest var de under 25 år som använde Snapchat, kan man nu se att även en fjärdedel av 36 till 45-åringarna också är inne på tjänsten. 

Undersökningen visar att i stort sett alla upp till 65 år använder internet i dag. Även bland de äldsta, de över 76 år, ökar användningen, och numera är över hälften av dem på nätet. 

I år har man också undersökt om svenskarna tar informationen de hittar på nätet som sann eller inte. Svaren visar att de som är unga i dag i betydligt större utsträckning fått lära sig om källkritik. 

De förhåller sig också mer skeptiska till vad de läser, i takt med att åldern går upp är det allt fler som svarar att det mesta de ser på nätet går att lita på. Det här är något som behöver åtgärdas anser Måns Jonasson.    

– Nu ser vi ganska tydligt att det är de äldre som behöver mest information om källkritik, och om hur man ska värdera källor på internet.

– Och framförallt ska vi lära alla svenskar att vara kritiska till det de tar del av på nätet, säger Måns Jonasson.

Fakta: Svenskarna och internet

Andelen svenska internetanvändare från 12 år och uppåt uppgår nu till 94 procent. Bland de äldsta användarna, de över 76 år, använder nu 56 procent internet.

  • 95 procent över 12 år har tillgång till internet hemma.
  • 91 procent har tillgång till bredband hemma.
  • Fyra av fem använder internet redan vid två års ålder.
  • 98 procent av elvaåringarna har en egen mobil.
  • 100 procent i åldersgruppen 12—25 år tittar någon gång på Youtube. Tre av fyra använder Youtube varje dag.
  • Fyra av fem använder sociala medier.
  • 74 procent använder Facebook som är den mest populära sociala medie-plattformen bland svenskar.
  • 84 procent lyssnar någon gång på musik på internet.
  • 50 procent betalar för musik på internet. Bland dem upp till 25 år är siffran 77 procent.
  • 46 procent betalar för film över internet.
  • 45 procent lyssnar på podcasts.
  • 77 procent använder tv-kanalernas playtjänster.
  • 22 procent av internetanvändarna i åldrarna 18 och uppåt uppger att de någon gång använder fildelningstjänster.

Källa: Internetstiftelsen i Sverige, IIS

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".